Marti og AF på vei under sjøen

Marti IAV og AF Anlegg er i gang med hver sin del av det som blir verdens lengste undersjøiske tunnel. (SE BILDEKARUSELL).

Tidligere i år skrev Marti IAV og AF Anlegg kontrakt med Statens vegvesen på byggingen av hver sin del av den 14 kilometer lange Ryfylketunnelen (tidligere Solbakktunnelen).

I starten av november hadde Sveitsiske Marti sammen med Islandske IAV og Slovakiske Tucon, drevet noen hundre meter tunnel fra Ryfylkesiden, mens på Hundvågsiden er AF Anlegg godt i gang med forberedende arbeider. De skal etter planen komme i gang med tunneldrivingen før utgangen av november.

Valgte transportbånd

Marti IAVs valg av transportbånd til utkjøring av tunnelmasser har fått en del oppmerksomhet. Prosjektleder André Pas i Marti IAV har stor tro på at transportbånd er et godt valg og han ser frem mot at de kan ta det i bruk rett over jul.

- Vi har valgt transportbånd fordi vi mener det gir en betydelig HMS- og logistikkgevinst, sier Pas til Byggeindustrien.

Sikkerhetsgevinsten ved å velge bort massetransport med dumper og lastebil gjennom tunnelen har veid tungt for entreprenørens valg. Det samme har luftkvaliteten som ifølge Pas blir merkbart bedre når man slipper utslippene fra kjøretøyene.

- Logistikken blir også mye enklere med et transportbånd gjennom tunnelen. Lastebilene skal tross alt på det meste kjøre åtte kilometer, sier prosjektlederen.

Tidenes største tunnelprosjekt

Ryfast inklusive E39 Eiganestunnelen er tidenes største tunnelprosjekt i Norge. Tar vi med begge løp, ramper og tverrforbindelser, skal det drives til sammen 52.810 meter tunnel i prosjektet.

Det er en stor reportasje fra Ryfast-prosjektet i Byggeindustrien nr. 17, som kommer ut i forbindelse med Fjellsprengningsdagen.

Under kan du se noen bilder Byggeindustrien tok da vi besøkte prosjektet i starten av november.