Hæhre: Vegvesenet ber om konflikter

Albert Kr. Hæhre mener Statens vegvesen ber om konflikter når de velger kontraktsformer hvor det kun er laveste pris som gjelder.

- Jeg synes vi går i en retning med flere prosjekter med enhetspriskontrakt der det kun er pris som gjelder. Denne utviklingen bekymrer meg veldig, sier Hæhre til Byggeindustrien.

Albert Kr. Hæhre har ved flere anledninger etterlyst større bruk av kontraktsformer hvor entreprenøren blir målt på andre parametere enn kun pris. Han mener ensidig fokus på billigst mulige prosjekter er roten til dårligere kvalitet og et økende konfliktnivå. Hæhre stiller seg derfor uforstående til at de fremover skal regne på flere store veiprosjekter hvor det er valgt enhetspriskontrakter med laveste pris som eneste tellende parameter.

- Denne kontraktsformen favoriserer etter mitt syn de som er flinkest til å slurve. Når det kun er konkurranse på pris vil entreprenørene i større grad fokusere på antall timeverk og dermed automatisk gå på akkord med kvaliteten. Dette vil igjen danne grunnlag for en lite fornøyd byggherre og dermed har man konfliktene gående, understreker Hæhre.

Vil ha to-konvolutt system

Albert Hæhre skulle gjerne sett at Statens vegvesen heller satset på en systematisk bruk av et to-konvolutt system hvor entreprenørene i tillegg til pris blir målt på blant annet gjennomføringsevne, løsninger og HMS. Entreprenørens erfaring fra tilsvarende prosjekter, byggherres erfaring med entreprenøren og entreprenørens evne til å samarbeide og levere til avtalt tid er andre faktorer Hæhre mener Statens vegvesen også kan vektlegge i anbudskonkurransen.

- Når entreprenørene måles vil de strekke seg lengre fordi de vet at byggherre vil belønne de som viser at de har evne til å levere de beste prosjektene, sier Hæhre.

- Gode samarbeidsprosjekter hvor man får til optimaliserte løsninger og en vinn-vinn situasjon for byggherre og entreprenør koster kanskje 5-10 prosent mer, men er det verdt hvis alternativet er et konfliktfylt prosjekt med dårligere kvalitet, fortsetter han.

Kvalitet må etterspørres

Albert Hæhre setter et stort spørsmålstegn ved at landets største byggherre ikke har større fokus på å velge ut de beste entreprenørene fremfor de billigste.

- Hvis en privatperson som skal bygge et hus får inn to priser og han må velge mellom en entreprenør han vet leverer kvalitet og en litt rimeligere entreprenør som han vet slurver, er valget veldig enkelt. Jeg ser ingen grunn til at States vegvesen ikke skal ha samme fokus på kvalitet når de skal bygge veier, sier Hæhre.

To-konvolutt systemet har til tider vært en prøvelse for byggherre fordi entreprenørene ikke har godtatt Statens vegvesens vektingsbegrunnelse. Hva tenker du om det?

- Det kan være vanskelig når nye ting innføres og noen føler seg nok til tider urettferdig behandlet. Jeg mener entreprenøren må bruke sunn fornuft og akseptere vegvesenets vekting. Den ene gangen går det i din favør og den andre gangen i din disfavør. Jeg har hørt at to-konvolutt systemet er på vei ut og det synes jeg er synd når det akkurat har begynt å fungere som det skal, sier Hæhre.

- Ukjente må vektes lavere

Albert Hæhre fremhever at vekting av entreprenører også kan være et viktig verktøy når nye utenlandske entreprenører prøver seg i det norske markedet. Han mener aktører Statens vegvesen ikke har erfaring med burde vektes dårligere enn en entreprenør de har lang og god erfaring med.

- Vi har nå sett noen eksempler på at man ikke har vær etterrettelige nok i utvelgelsen. Kanskje det kan være en ide at nye selskaper må begynne med litt mindre prosjekter før de får mulighetene til å konkurrere om de største jobbene, sier han.

Konflikter påvirker rekruttering

Hæhre kommer også inn på at et høyt konfliktnivå i bransjen kan slå negativt ut på rekrutteringen. Han sier han har bekjente på både entreprenør- og byggherresiden som har blitt sykemeldt fordi de har vært i prosjekter med store konflikter.

- Her står vi ovenfor tidenes satsing på vei og jernbane. Hvis entreprenører og byggherre ikke klarer å finne frem til kontraktsformer som gjør det morsomt å gå på jobb, så blir det vanskelig å rekruttere folk til denne bransjen, avslutter Hæhre.

Statens vegvesen er konfrontert med Albert Kr. Hæhres utspill og vil komme med en kommentar.