Tunnel inn i område perforert av gruver

Forskere fra SINTEF Byggforsk har kartlagt området rundt Norcems gruver i Brevik i Telemark. Det skal sikre at byggingen av tunnel på nye E18 ikke ender ukontrollert i en gruve.

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet skal Statens Vegvesen prissette og utrede ulike traséalternativer for ny E18. Blant annet vil en vurdere om det er mulig å redusere veistrekningen med seks kilometer gjennom å bygge bru over Eidangerfjorden.

Veistrekningen med planlagt ny E18 er på 13 mil og går mellom Grimstad og Langangen i Telemark fylke. Det er et betydelig veiprosjekt med krav om fire felts vei som skal tåle en fart på 100 km i timen.

De to mest aktuelle brualternativene vil ha brutårnene på landsiden som vender mot Brevik, og her er fjellet så perforert av gruver, at vegvesenet har bedt SINTEF se på mulighetene til å anlegge ny trasé.

Vanvittig mange gruver
Norcem har drevet gruvedrift i området i lang tid, og det finnes lite eller ingen informasjon om de eldre delene av gruva hvor det ikke lenger er drift. Her er det også knyttet stor usikkerhet til stabiliteten, og områdene er derfor avstengt i dag.

– Oppgaven vår har vært å gå gjennom gammelt kartmateriale som har vært stuet bort i skuffer og skap, og finne ut hvor en planlagt ny E18 kan komme i kontakt med Norcems gruver, forteller Torun Rise i SINTEF Byggforsk.

Muligheter og begrensninger
Basert på kartene og befaring både i terrenget og i deler av gruva, vil forskerne vurdere muligheter og begrensninger knyttet til ny E18 gjennom dette området.

I de tilfellene det er for lite overdekning til tunnel, må det vurderes om man i stedet for tunnel, kan legge veien i kulvert.

– Dersom det ikke er mulig å få nok bergoverdekning mellom gruverom og planlagt tunnel, kan det sprenges bort et søkk med fjell forså å fylle igjen med steinmasser når kulverten er støpt, sier Rise.

Fredag 15. november ble rapporten levert til Statens Vegvesen der den vil inngå som en del av utredningen for alternativene rundt E18.