Posten Bring terminal Haugesund

Posten Bring terminal Haugesund

Sted: Raglamyr, Haugesund

Prosjekttype: Nybygg, postterminal

Budsjettramme eks mva:
130 millioner kroner

Bruttoareal: 5.500 kvm

Tiltakshaver:
Bring Eiendom Haugesund

Totalentreprenør:
Kruse Smith Entreprenør

Teknisk totalentreprenør: Apply TB

Arkitekt: Sjåtil & Fornæss

Rådgivere: RIB: Procon - RIV og RIE: Apply TB

Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeider: Vassbakk & Stol - Betongelementer: Spenncon - Overflatebehandling av betonggulv: GH Gulv - Stålarbeider: SL Mekaniske - Taktekking: Protan Bygg & Tak - Glassfasade, vinduer, solavskjerming og ytterdører: Kraft Glass og Aluminium - Tømrer: Saga Bygg - Maler: Risanger & Sønn - Flislegger: Murmester RBJ - Branntetting: Firesafe - Brannporter: Brannvern-
systemer - Lås og beslag: Sikring og Låseservice - Kjøle- og fryseanlegg: Fresvik Produkt - Heis: TKS Heis - Asfalt: Fjellhammer - Belegningstein: Lintho Steinmiljø - Porter og gjerder: Hydrea

På den delen av Raglamyr som ligger i Karmøy kommune har Kruse Smith Entreprenør AS bygget en terminal for Posten og Bring i Haugesund.

Terminalbygget er på 5.500 kvadrat-
meter og har en budsjettramme på 130 millioner kroner eks mva. Tiltakshaver er Bring Eiendom Haugesund AS. Bygget er tegnet av Sjåtil & Fornæss AS, og ført opp i totalentreprise av Kruse Smith Entreprenør. Byggstart var i juni 2012. Bygget stod ferdig i oktober i år.

Fire millioner sendinger
Distriktssjef Magne Olav Strand i Posten Logistikk forteller at bygget inneholder produksjonshaller for Posten og for Bring, i tillegg til kontorer, kantine og garderober. I produksjonshallen for Bring er det måleutstyr for gods, et høylager og kjøle- og fryselager. Hos Post distribusjon er det sorteringsreoler. Årlig vil cirka 2,4 millioner brev, en million pakker og en halv million godsfor-
sendinger passerer gjennom bygget. Bygget har 29 laste- og lossebrygger med værtetting, og det er cirka 200 arbeidsplasser i terminalbygget.

30 mål
Tomten på Raglamyr er 30 mål og har fjellgrunn. Terrenget er svakt skrånende. Entreprenøren tok over en tomt som var ferdig opparbeidet av Karmøy kommune. Det er lagt radonduk under bygget, mens deler av uteområdene har belegningstein, for å tåle store belastninger.

Deler av tomten er inngjerdet. Innenfor gjerdet er det plass til 60 budbiler, 30 varebiler og oppstillingsplass for tunge kjøretøy og containere. På den østlige delen av tomten står det en rubbhall, og en trapp der man kan stå for å fjerne is fra takene på små og store kjøretøy. Da ansattes private biler parkeres rett utenfor hovedinngangen.

Stål og hulldekker
Bygget har rektangulær form. Bærende konstruksjon er i stål og hulldekker. Taket er flatt, isolert med 40 cm og tekket med folie. Bygget har fasader av sandwich-elementer i stål med 30 cm isolasjon. Det er hardbetong på gulvet i produksjonshallene og åpne himlinger. Kontorene har teppeflis på gulv, systemvegger og akustiske systemhimlinger. Vinduene har en U-verdi på 0,8. Hele bygget har universell tilgjengelighet.

Prosjektleder Magne Langeland i Kruse Smith Entreprenør sier at til tross for kort byggtid, og en tøff vinter, har byggearbeidene gått greit. 75 bygningsarbeidere og håndverkere var med da aktiviteten var på topp.

Energiklasse B
Bygget har vannbåren oppvarming basert på varmepumpe. Oppvarming skjer med gulvvarme og radiatorer. Beregnet energibruk per kvadratmeter per år er 108 kWh, som plasserer bygget i energiklasse B. Ventilasjonsanleggene er balanserte og har varmegjenvinning. Samlet kapasitet er 60.000 kubikkmeter luft per time. Brannsikring er ivaretatt ved sprinkling.

Funksjon styrende
Sivilarkitekt Per Edvard Berg i Sjåtil & Fornæss forteller at funksjonen og arbeidsprosessene i bygget har vært styrende for utformingen.

– Produksjonshallene har store og fleksible areal slik at store mengder brev, pakker og gods kan behandles. Det har vært viktig å skape store og gode uteområder med rikelig parkeringsareal. Vi har jobbet mye med utearealene, sier Berg.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter