Ekstremprosjekt for Veidekke og Hæhre

Veidekkes totalentreprise på byggingen av infrastruktur for den nye Lunckefjell-gruven på Svalbard, har på mange måter vært et ekstremprosjekt. (SE BILDEKARUSELL).

I juli 2011 tegnet Veidekke totalentreprisekontrakt med Store Norske Spitsbergen Grubekompani AS (SNSG) på utbygging av infrastruktur for en ny kullgruve i Lunckefjell, cirka 20 kilometer nord for Svea.

Prosjektet, som Veidekke har utført i tett samarbeid med Hæhre Entreprenør, har i hovedsak omfattet byggingen av drøye tre kilometer vei på isbre og det er drevet 650 meter tunnel i permafrostfjell. I løpet av en hektisk anleggsperiode på knappe to år er det blant annet også blitt bygget et 800 kvadratmeter stort verkstedbygg, omlastingsbygg, en dagrigg med 41 Moelven moduler og lager og parkeringstelt.

Logistikk har vært prosjektets store utfordring. Det meste av maskiner, utstyr og materialer til anlegget har blitt trukket med doser og tråkkemaskin 12 kilometer på slede fra Svea og over fjellet til Marthabreen og Lunckefjell. Utrolig nok har samme doser og tråkkemaskin også kjørt cirka 100 turer med utstyr fra Longyearbyen til anlegget (seks mil en vei!).

- Anleggets beliggenhet har satt store krav til planlegging og logistikk. Jeg tror aldri jeg har vært med i et prosjekt hvor vi har planlagt hver eneste dag så godt. Man skal også lete lenge etter en så motivert og allsidig gjeng som vi har hatt med oss i Lunckefjell, sier prosjektleder Jostein Nordstrøm i Veidekke.

Transport og anleggsarbeider er utført under tidvis meget utfordrende værforhold. For de involvert i prosjektet har begrepene «null sikt» og «sur vind» fått en ny dimensjon.

- Det har vært perioder hvor vi har hatt en kombinasjon av sterk vind og streng kulde. Den verste dagen jeg kan huske hadde vi 28 minus og sterk kuling. Det tilsvarte rundt 70 effektive kuldegrader, forteller anleggsleder Frantz Hansen i Veidekke.

Det kommer en stor reportasje om Lunckefjell-prosjektet i nr. 17 av Byggeindustrien, som kommer ut 21.november.

I bildekarusellene under kan du se en rekke bilder fra ekstremprosjektet.