Malerhaugveien 34

Malerhaugveien 34

Sted: Oslo

Prosjekttype: Leilighetsbygg

BTA: 10.480 kvm

Byggherre og totalentreprenør:
JM Norge

Entreprenørkostnad eks mva:
140 millioner kroner

Arkitekt: Hille Mellbye Arkitekter

LARK: Grindaker

Rådgivere: RIA: BS Akustikk - RIG: Sweco - RIB: PentaCon - RIBR: Brannplan Norge - RI VVS og RIE: Itech - RIV: ÅF-Consult - RIE: Kirsten O. Bodahl

Underentreprenører/leverandører: Råbygg: Con-Form - Elektro: Strømmen El-installasjon - Ventilasjon: Oras - Grunnarbeider: Sigurd Furulund Maskin - Betongarbeider: Dalseghagen Betongbygg - Maling: Malermester Mathiesen - Parkett: Tremiljø Parkett - Vinduer: Norgesvinduet Bjørlo - Branntetting: Firesafe - Taktekking: Polartak / Sundolitt - Fliser, leverandør: Fagflis - Flisarbeider: Leif Runars - Nettingboder: Ing. Larsson - Kjøkken og garderobe: Studio Sigdal Lørenskog - Systemhimling: Isoteks Bygg - Blikkenslager: A. hansen Blikkenslagerverksted - Lås og beslag: Kaba Møller Undall - Glassfasade: Noractor - Innv. komplettering: Byggaksess - gartner: Akershusgartneren - Pussfasader: ABC Pussteknikk - Balkongrekkverk: Sagstuen - Innv. rekkeverk: GBS Produkter - Gulvbelegg og sparkling: Gulv og Sparkel - Grunnundersøkelser: Multiconsult

Ensjøbyen vokser stadig, det foreløpig siste tilskuddet er Malerhaugveien 34. Boligprosjektet ligger langs høyde-
draget og kan dermed skilte med svært gode sol- og utsiktsforhold.

Malerhaugveien 34 er et egenutviklet boligprosjekt av JM Norge. Det var opprinnelig et samarbeidsprosjekt med to andre aktører, men disse solgte videre til ØIE AS, før JM Norge AS overtok ØIE i 2011. Reguleringen og utformingen er ivaretatt av Hille Melbye Arkitekter.

Malerhaugveien 34 ligger høyere enn det meste av den øvrige, nye bebyggelsen på Ensjø. Det var egenskaper som JM Norge og Hille Melbye Arkitekter raskt forsto måtte utnyttes for alt det var verdt. De 83 leilighetene er fordelt i tre volumer. En bygningskropp ligger langs Malerhaugveien i øst og danner en rett vinkel med et volum i nord som ligger på tvers av terrengfallet.

– Et mindre, og lavereliggende, bygg i sørvest er med å komplettere gårdsrom-
met og for å gjøre uteområdet mer intimt, og for å utnytte muligheten til flere leiligheter, sier Trine Hille i Hille Melbye Arkitekter.

Innskudd til felleskapet
Som en konsekvens av plasseringen av byggene i vinkelform på den sterkt skrånende tomta, danner det seg tre store terrasserte nivåer. Under de to øverste ligger parkeringsgarasjene U1 og U2, mens det nederst mot naboeien-
dommen i vest er et opparbeidet areal med husker og lekeapparater. Gjennom en utbyggingsavtale mellom Oslo kommune og utbyggerne i Ensjø-
området, skal viktige elementer sikres i det offentlige rom. Finansieringen herfra skal være øremerket såkalt urban blå/ grønn struktur, blant annet etablering av parkdrag.

– For vår del innebærer det et innskudd på ca. 8,5 millioner kroner til oppgradering av fellesarealer. Vi har skilt ut et område på fem meter mot vest, som skal bli en del av en gangsti der det gamle bekkeløpet til Østre Bekkedrag gikk, forklarer JM Norges prosjektleder, Frank Arne Haget.

Lite ferdigproduksjon
Den fysiske oppstarten på tomta var i februar 2012. Nederst på tomta lå et eldre bilverksted, mens det øverst kun var parkering for biler.

– Det er en bratt tomt, med åtte meter høydeforskjell fra øverste nivå til utgravd nivå. Store deler av byggene ligger på utsprengt fjell med pilarer på den laveste delen. Conform har hele råbygget, med skallvegger og plattendekker. Det er i liten grad brukt ferdigproduserte elementer; det er ingen systemvegger, og alle badene er plassbygde, sier Haget.

Malerhaugen 34 er bygget etter TEK 97, men med overgangsordning til TEK 07. Byggene er fullsprinklet, og JM Norge har valgt å legge inn balansert ventilasjon, samt at man har tilfredsstilt kommunens tilleggskrav om snusirkel på alle bad. De 83 leilighetene, der vel 40 prosent er på tre rom, har en gjennomsnittsstørrelse på 68 kvm. Alle har balkonger eller markterrasser, bortsett fra tre leiligheter med egne takterrasser.

– Den gode beliggenheten på høyden gir en fantastisk utsikt. Selv fra første etasje i den langsgående blokka ser man over mot Holmenkollen. Men den sterkeste siden av tomta er også den største utfordringen. Nivåforskjeller i terrenget gir utfordringer med tanke på atkomst og nedkjøring til p-anlegg for biler. Bilatkomsten er for bratt for rullestoler, men dette er løst ved å legge en svalgangsløsning på bakkeplan i nord som går inn til to trapperom, sier Hille.

– Salget har gått jevnt og trutt, den siste solgte vi i august i år. Vi skulle i henhold til kontrakt overlevere i løpet av fjerde kvartal i år. Men vi har hatt en stram fremdrift slik at vi kunne begynne med overlevering av leilighetene nå i oktober. Alle de 83 leilighetene ble overlevert i løpet av oktober. Kjøperne var selvfølgelig svært fornøyde med å kunne få flytte inn i godt tid før jul, sier Haget.

Tekst og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter