Norge forpliktet seg til nye signalanlegg

Samferdselsdepartementet har varslet EU om at ERTMS blir Norges fremtidige signalanlegg for jernbanen.

Den 11. november notifiserte Samferdselsdepartementet (SD) til European Surveillance Authority (ESA) at Norge forplikter seg til å innføre ERTMS ved å følge Jernbaneverkets ERTMS-implementeringsplan.

– Denne beskjeden til EU er en viktig milepæl i planleggingsfasen av ERTMS-prosjektet. Den forankrer ERTMS på nasjonalt nivå. Samtidig bekrefter dette at Jernbaneverket har valgt både riktig strategi og prioriteringer, sier prosjektleder Eivind Skorstad i en pressemelding.

– For prosjektorganisasjonen er dette veldig motiverende. Vi skal fortsette med det gode arbeidet, og gjerne litt raskere hvis forutsetningene er til stede, sier Skorstad.

Avgjørende for hele signal-Norge
SD-notifisering til ESA var også avgjørende for resten av signalarbeidet i Jernbaneverket.

Jernbanetilsynet varslet i juni 2013 at godkjenning av signalanlegg eller ombygging av eksisterende ville vært vanskelig uten en notifisering til EU om innføring av ERTMS i Norge. Årsaken er at både nye og ombygde signalanlegg skal innfri eller få dispensasjon fra tekniske felleseuropeiske spesifikasjoner for samtrafikkevne (TSI) som beskrives i Jernbaneverkets ERTMS-plan.

SJT: – En gladnyhet også for oss
Statens Jernbanetilsyn (SJT) deler med Jernbaneverket gleden over beskjeden til EU.

– Ja, notifiseringen er en gladnyhet også for oss i Jernbanetilsynet. Vi har fulgt arbeidet med ERTMS-planen og hatt tett kontakt med Jernbaneverket i løpet av denne prosessen. Notifiseringen gjør vår jobb langt mer oversiktlig, sier Johanna Öster, avdelingsdirektør for Teknologi og fremføring i SJT.

– Uten notifiseringen ville det ikke vært mulig for Jernbanetilsynet å gi tillatelse til etablering av nye type-B signalanlegg eller endringer i eksisterende anlegg, sier Öster.

Skal holde oss til planen
Jernbaneverkets fremtidige signalarbeid har nå en klar rettesnor. Den heter Nasjonal Signalplan, og den beskriver veien videre både for ERTMS og de konvensjonelle signalanlegg (klasse B-anlegg) som må etableres før ERTMS etableres i hele landet.

– ERTMS-Nasjonal Implementering blir premissgivende for alle i Jernbaneverket, spesielt Infrastrukturdivisjonen. Store endringer i denne planen blir ikke alltid lett å gjennomføre, for de kan berøre våre øvre mål og forpliktelser overfor europeiske myndigheter. Men vi skal alltid være åpne for tilpasninger og innspill, sier Skorstad.

Jernbaneverket hadde i forrige uke den første vellykkete testing av ERTMS mellom Rakkestad og Sarpsborg. Det nye signalanlegget skal etableres på den norske jernbanen innen 2030.