Moelven-flis tar toget

Gamle jernbaneskinner ryddes for å bringe flere norske sagbruk tilbake på rett spor etter Tofte-nedleggelsen.

Da Södra Cell Tofte ble nedlagt, mistet en rekke norske sagbruk sin kjøper av celluloseflis. Nå har flere av dem børstet støvet av gamle jernbanespor, og sender flisen til Sverige med tog.

Det skriver Moelven Industrier i en pressemelding fredag.

– Det er i realiteten ikke manglende avsetning som er det største problemet, det handler om logistikk. Der man før kjørte fiberen hele veien med lastebil, må det nå kjøres til kai for båt transport eller med jernbane, forteller direktør Morten Kristiansen i Moelven Virke.

– Det vi har gjort, er at vi har fått på plass en jernbanestruktur som gjør at vi kan sende ut det vi produserer av celluloseflis og massevirke tilknyttet våre anlegg i Telemark, Numedal og Sokna, samt celluloseflis fra Moelven Våler og Moelven Østerdalsbruket, sier Kristiansen.

Mesteparten sendes direkte til nye kunder i Sverige.

Ryddet opp

Moelven Soknabruket er, ifølge pressemeldingen, helt avhengig av å få solgt 60.000 faste kubikkmeter med flis hvert eneste år. Cellulosefabrikken Södra Cell Tofte har tidligere vært eneste kjøper av flisen, og da nyheten om at den skulle legges ned kom, sto daglig leder Atle Nilsen overfor en stor utfordring.

– Det nytter ikke å drive sagbruk hvis man ikke har avsetning på flis – da stopper det seg selv. Da vi forsto at vi var i faresonen i fjor, stilte vi oss spørsmålet: Hva gjør vi nå?

Løsningen ble å ta i bruk et 460 meter langt sidespor til Bergensbanen som hadde stått ubrukt siden 2006. Sporet ble bygd samtidig med Moelven Soknabruket, som sto ferdig i 1972.

– Vi ryddet sporet, som hadde grodd godt igjen, og har brukt mye tid på å hugge skog og fjerne kvister. Vi har hatt et veldig godt samarbeid med Jernbaneverket, som foretok den tekniske inspeksjonen, sier Nilsen.

På sporet

Nå kjører det to tog i uken til Sverige, hvor flisen fra Moelven Soknabruket blir til cellulose og papir.

– Hvert tog er fylt med 3.300 løskubikk med flis. Tidligere gikk det 10 biler hver eneste dag herfra med flis, så det å bruke jernbane i stedet er jo også positivt for miljøet, sier Nilsen.

Et nytt sidespor på 550 meter med permanent opplastingsplass er nå under bygging, og skal, etter planen, stå klart i månedsskiftet november/desember.

De forskjellige Moelven-sagbrukene har sporet opp flere forskjellige togruter til Sverige, og konsernet har god tro på at mye av driften vil gå på skinner framover.