Innstramminger i permitteringsreglene reverseres ikke

- Det er svært alvorlig for næringen at Regjeringens forslag til innstramminger i permitteringsreglene ikke blir reversert. Dette øker faren for flere oppsigelser i byggenæringen, sier Jon Sandnes, administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening.

I tilleggsproposisjonen foreslo regjeringen at arbeidsgiverperioden skulle økes fra 10 til 20 dager og at den totale tiden man kan ha noen permittert forkortes fra 30 til 26 uker.

- For bedrifter som sliter betyr dette en forverring av rammevilkårene. Regjeringen skyver kostnadene over på de mest konkurranseutsatte bedriftene, sier Sandnes.

Han peker på at markedet i byggenæringen er svært ustabilt.

- Det er overraskende og skuffende at Regjeringen får støtte til denne politikken fra KrF og V. Vi forventer at regjeringen følger situasjonen nøye og stiller opp med tiltak hvis markedet endrer seg, legger Sandnes til.

Han peker videre på at det er bra at regjeringen og opposisjonen har blitt enige om å bevilge 400 millioner kroner til vedlikehold av jernbane.

- Men det er skuffende at de delvis tar pengene fra veitunellvedlikehold som også er viktig, sier han. Totalt øker jernbanebudsjettet med 750 millioner etter budsjettforliket, blant annet er det satt av 100 millioner til InterCity-utredning.

- Nasjonal Transportplan forutsetter et velfungerende marked for vedlikehold av jernbane. Slik er det ikke i dag. De private jernbaneentreprenørene vet ikke hvor mye og hva som blir lagt ut på anbud før året er over. Det gir en fullstendig uforutsigbar situasjon. Derfor er det viktig at partiene i budsjettinnstillingen er tydelig på at økningen må legges ut på anbud – så tidlig som mulig og at det varsles i god tid, avslutter Sandnes.