Er byggenæringen i Movember-modus?

Mange menn over hele landet lar barten gro i november for å sette fokus på menns helse. Hvordan står det til med barteveksten i den mannsdominerte byggenæringen?

Et av selskapene som er i god gang med aksjonen, er Betonmast, og her gror det godt

Hele 212 medarbeidere i konsernet deltar i årets Movember-aksjon.

Formålet med aksjonen er å øke bevisstheten rundt menns helse, primært prostata- og testikkelkreft samt psykisk helse. Betonmast ser på dette som en viktig sak, spesielt for et konsern der en stor del av medarbeiderne er menn.

– Vi driver i en mannsdominert bransje, og ser det som positivt å kunne bidra til økt bevissthet rundt menns helse, sier Peter Sandrup, viseadministrerende direktør i Betonmast. Samtidig oppfordrer vi alle i bransjen til å snakke om dette også resten av året. Ingen er tjent med å ikke snakke om slike alvorlige temaer,

Prostata- og testikkelkreft rammer mange. Menn er tradisjonelt ikke så gode på å snakke om verken det eller psykiske problemer. Det ønsker Betonmast å bidra til å gjøre noe med.

I følge Movember-aksjonens sider er prostatakreft den vanligste formen for kreft blant norske menn, og i Norge dør det i gjennomsnitt tre menn av sykdommen daglig. Hos menn i alderen 15-49 år er testikkelkreft den vanligste kreftformen. Samtidig er risikoen for selvmord dobbelt så høy blant norske menn som for kvinner.

Bartene er en døråpner for samtaler om menns helse. De innsamlede midlene går til forskning og støtteprogrammer med fokus på prostatakreft, testikkelkreft og psykisk helse.

I korte trekk innebærer aksjonen at deltakerne lar barten vokse i hele november, samtidig som han samler inn støtte fra sponsorer. Betonmast bidrar med et startbeløp på kr 100 per registrerte deltaker i konsernet.

– Vi er stolte av bartene våre. Nå som Movember-aksjonen har blitt mer kjent regner vi med at de som møter oss vil nikke anerkjennende og beundre innsatsen, avslutter Sandrup.

Har du eller din bedrift blitt med på Movember-aksjonen så send oss ett bilde og vi skal videreformidle næringens beste barter.