«Kortreist» byggenæring

Vi er helt på linje med administrerende direktør Ståle Rød i Skanska som ber myndighetene legge til rette for en mer "kortreist" byggenæring. Han mener at det er et stort potensial for å gjøre et miljøløft også innenfor anlegg.

- Bare tenk på hva vi kan få til på transportsiden alene om vi blir flinkere til å velge kortreiste løsninger og styrker satsingen på jernbane. I dag fraktes store mengder steinmasser over hele landet, når vi i langt større grad kunne og burde jobbet lokalt, sier Rød til Byggeindustrien.

Han trekker frem et konkret eksempel fra Vestfold hvor Skanska bygger nytt dobbeltspor for Jernbaneverket.

- Her er vi nødt til å frakte store mengder stein helt fra Holmestrand til Drammen fordi det ikke finnes alternativ lokalt. Det er ikke bærekraftig, sier Rød og utfordrer myndighetene til å ta grep.

Tilsvarende eksempler har vi mange steder i Norge.

Det samme problemet har vi også når det gjelder uttak av pukk og grus. I sentrale områder blir det stadig vanskeligere å drive pukkverk, jfr. Huken i Oslo. Dermed må man frakte pukk og grus over lange strekninger. Det er dyrt og lite miljøvennlig.

Vi har flere ganger også skrevet om problemene med deponi for rivningsavfall, ikke minst i hovedstadsområde. Det må også fraktes til langt vekk istan.

Det gjelder å tenke nytt. Nå går vi mot en vinter og snørydding. Før ble snøen tippet på sjøen i hovedstaden, men det ble forbudt. Men så var det kloke hoder i NCC som tenkte ut at et snøsmeltingsanlegg var tingen. Nå ligger et slikt ved Oslo havn om vinteren og transporten av snø blir minimal. Snøen tines av sjøvannet og alt vann renses før det går ut i fjorden. Mer miljøvennlig kan det ikke bli.

Vi tror at mange må tenke gjennom det budskapet Rød kommer med. Mange politikere og myndighetspersoner ellers har problemer med å tenke de store tankene.

- Det hjelper lite om myndightene har høye ambisjoner dersom ikke ord blir til handling. Vi trenger nye virkemidler og tiltak, sier Rød. Vi er så enig, så enig.