Solvik-Olsen krever bedre grensekontroll av vogntog

– Jeg vil sende et tydelig signal til utenlandske trailersjåfører om at de må ha vinterutstyret i orden og kontraktene på plass før de kommer hit. Ellers kan det bli dyrt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Statsråden møtte onsdag flere trafikkbransjeorganisasjoner for å få synspunkter og innspill til hva som kan gjøres for å få utenlandske vogntog til å kjøre sikrere på norske vinterveier.

Det viktigste strakstiltaket er å bedre kontrollen av tunge kjøretøyer ved grensestasjonene. Trailere med feil og dårlig utstyr må lukes ut, mener Norsk Lastebileier-Forbund (NLF).

– I dag har Statens vegvesen kun 16 tungtransportkontrollører ved grenseovergangene i Østfold, Akershus og Hedmark. De makter ikke å gjennomføre en forsvarlig kontroll av alle utenlandske vogntog, sier administrerende direktør Geir A. Mo i NLF.

Sammen med representanter fra NHO Logistikk og Transport, Norges Bilbransjeforbund og Yrkestrafikkforbundet hadde han med seg konkrete innspill til statsråden.

En kraftig omprioritering

Mo sier til NTB at en kraftig omprioritering av ressursene må til for å få en forsvarlig kontroll av tunge kjøretøyer ved grensestasjonene.

– De 16 tungkontrollørene som tar seg av kontrollen i Sør-Norge i dag, skal ikke bare kontrollere alle utenlandske vogntog, men også alle andre kjøretøyer over 3.500 kilo, påpeker Mo.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tidligere stilt seg positiv til sterkere kontroll. Han har også stilt seg positiv til å innføre krav til vinterkompetanse for å kjøre på norske veier, såkalt vinterførerkort.

Bevilgningene økt

I et kort møte med pressen før bransjemøtet onsdag, viste statsråden til at bevilgningene til kontrollvirksomhet er økt med tre millioner.

– Men det er ikke nok, sier han til NTB.

Hvorvidt ressurser i tillegg må omprioriteres for å få en tilfredsstillende kontroll, vil han ikke svare på nå – utover at det kommer flere statsbudsjetter.

– Omprioriteringer i denne omgang er opp til Stortinget, sier han.

Flere strakstiltak

Blant strakstiltakene som NLF anbefaler statsråden å iverksette, er å sørge for at større oppmerksomhet rettes mot vintervedlikehold på utsatte fjelloverganger og andre kjente ulykkessteder.

Flere kontroller på dager med dårlig vær – og påfølgende kjøreforbud, samt høyere bot for brudd på bestemmelsene – og umiddelbar innkreving av boten, anbefales også av NLF.

Mo sier til NTB at det dessuten bør stilles strengere krav til kvaliteten på vinterdekkene. Dekk produsert for kontinentet er laget av en hardere gummiblanding enn dekk produsert for nordiske forhold. Dermed får kontinentale dekk en langt dårligere gripeevne, sier Mo.