11 avvik etter tilsyn - energiselskap har lært lite av Dagmar

Stryn Energi var ett av selskapene som ble hardest rammet av ekstremværet Dagmar for snart to år siden. Likevel viser et tilsyn at de har lært lite av stormens herjinger.

NVE gjennomførte 9. oktober tilsyn med Stryn Energi for å kartlegge status for hvordan selskapet oppfyller krav etter beredskapsforskriften og energilovforskriften.

Stryn Energis beredskapsarbeid sto til stryk.

Tilsynet avdekket elleve avvik og en merknad, og det til tross for at Stryn Energi var ett av de selskapene som ble aller hardest ramma av ekstremværet Dagmar for to år siden.

I Stryn var flesteparten av innbyggerne uten strøm i 47 timer, og de siste strømløse fikk igjen strømmen en måned etter orkanens herjinger.

- Vi fører kontinuerlig tilsyn med energiselskapene i hele landet. Dette for å se at de etterlever de krav de skal, som skal sikre at kraftforsyningen ut til kundene er optimal. Det er ikke hverdagskost å finne så mange avvik i ett selskap, sier Ingunn Åsgard Bendiksen, direktør for tilsyn og beredskap i NVE.

Det er blant annet mangel på planverk for systematisk vedlikehold av anlegg, mangel på rutiner for kontroll av anlegg og for dårlig planverk for beredskap og øvelser som er påpekt.

Jan Træen som er direktør i Stryn Energi sier selskapet legger seg helt flaet.

- Det er opplagt at det burde vært prioritert høgare tidlegare. Vi har jobbet en del med det, sammen med konsulent, men det er tydeligvis ikke godt nok, sier Træen til NRK.no.