Solvik-Olsen: Derfor vil et veiselskap få fart på veibyggingen

På dagen den nye samferdselsministeren la 1,4 milliarder ekstra kroner inn i vei- og jernbanepotten på statsbudsjettet for 2014, brukte Ketil Solvik-Olsen (Frp) også tid på å snakke om regjeringens fremtidige prestisjesatsing – det såkalte veiselskapet.

Til tross for at statsbudsjettet i 2014 kom for tidlig til å inkludere pengebevilgninger til det nye utbyggingsselskapet for vei, benyttet Regjeringen anledningen til å foretelle at de er kommet godt i gang med å forberede etableringen av selskapet.

Etter tre uker i samferdselsministerstolen, er Ketil Solvik-Olsen ivrig etter å få en hurtig etableringsprosess på det som synes å være en av regjeringens aller viktigste brikker i samferdselspolitikken.

– Når vi kikker i skuffene her, ser vi jo at mange av de tankene vi har er noe som er blitt tenkt av embetsverket og av de ulike etatene tidligere. Det tilsier at vi ikke trenger å gå mange utredningsrunder før vi kommer i gang. En gang i løpet av 2014 bør vi være klare til å levere noe til Stortinget, sier Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

Avinor-modell
Men selv om samferdselsministeren foreløpig ikke vil utbrodere i detalj hvordan det nye selskapet blir seende ut, deler han likevel noen av tankene sine rundt det mye omtalte selskapet som mest sannsynlig blir bygd opp etter Avinor-modell.

– Ved å få en egen økonomi, slik som for eksempel Avinor, Statnett og Statkraft har i dag, så kan de låne penger med en statlig garanti i bunn. De står friere, kan tenke mer helhetlig og kan begynne flere steder parallelt.

–  De har også en helt annen mulighet til å snu seg rundt og utnytte muligheter i markedet. Hvis de ser at det er ledig kapasitet i bransjen og kan gjøre et varp på anleggssiden, kan de også fremskynde prosjekter fordi det er de selv som styrer økonomien.

Selve grunntanken er å forhindre klattvise og lite gjennomtenkte utbygginger.

– Er det noe vi har sett mange eksempler på, så er det jo nettopp at ting blir stykkevis og delt. E6 gjennom Hedmark er et eksempel på det, sier den nye samferdselsministeren.

Bompengefinansiert?
Selskapets inntekter vil ifølge Solvik-Olsen komme fra flere hold, muligens også bompenger.

– Det vi har sagt at når selskapet er oppe og går, vil vi over tid øremerke deler av årsavgiften på bil. Bombrikker på utenlandske biler kan også komme til å stå for en andel av inntektene til selskapet. Og selv om vi utgangspunktet ikke er glad i bompenger, kan det tenkes at selskapet i en periode får inntekter tilsvarende ferjebillettene på steder med ferjekrysning, sier Solvik-Olsen.

– Men skal tempoet opp, så må også planleggingstidene reduseres. Hvordan skal det løses?

– Dette selskapet vil bety litt når det gjelder planleggingstidene. Men det fine med Samferdselsdepartementet er at vi har kommet i et departement der mange etater som har gjort en jobb allerede. Det har kommet signaler om omorgansieringer, men mitt inntrykk er at stort sett det som har kommet av rapporter, er blitt lest og lagt i en skuff, sier Solvik-Olsen som mener den forrige regjeringen ble for opptatt av å styre på detaljnivå.

- For oss så handler det om at infrastrukturen skal være rasjonell og fungere. Det betyr at det enkelte ganger kan være lokale Frp’ere som kunne ønske seg at vi prioriterte litt annerledes, men det viktige her er jo å få et system som fungerer for flest mulig, sier Solvik-Olsen.

Planleggingstiden må ned
Ved siden av å opprette et nytt veiselskap, mener Solvik-Olsen det er avgjørende å få ned planleggingstiden.

- Vi må gjøre grep slik at prosjektene kan gjennomføres raskere. Da må vi samle ansvar og beslutningsmyndigheter, og vi må få til bedre og strammere prosesser fra statens side, mener Solvik-Olsen.