- Vi er naturligvis glade for økningen. Forsterket innsats på drift og vedlikehold er viktig. Dette vil bidra til at forfallet på vegnettet vil bli stoppet der det settes inn ekstra midler – tunneler og vegdekke. Økte planleggingsmidler vil sette oss i bedre stand til å håndtere den økte aktiviteten som regjeringen legger opp til og som ligger i Nasjonal transportplan for de kommende ti årene, sier vegdirektøren i en pressemelding.
Gustavsen registrerer at regjeringen varsler forberedende arbeider med etablering av et utbyggingsselskap for veg, som skal utføre vegbygging mer effektivt enn i dag.
- Jeg er positiv til dette og ser flere måter det kan bidra til å nå regjeringens mål. Vi ønsker å delta konstruktivt inn i det videre arbeidet med konkretisering og utredning av selskapet.
Nye penger
Regjeringen Solberg legger ytterligere 1,4 milliarder kroner inn i sitt forslag til statsbudsjett i forhold til budsjettforslaget forrige regjering la fram i oktober.
Drift og vedlikehold av riksvegnettet foreslås økt med 400 millioner kroner. 100 millioner skal benyttes til dekkelegging, mens 300 millioner skal brukes til vedlikehold i tunneler.
Forslaget innebærer en økning av riksveginvesteringene med 946 millioner kroner. 500 millioner til fornying skal i stor grad bli brukt til oppgradering av tunneler og det mest kritiske forfallet for øvrig. 141 millioner settes av til planlegging, mens 220 millioner skal forsterke innsatsen i programområdene som trafikksikkerhetstiltak, tiltak for gående og syklende, miljøtiltak, kollektivtrafikktiltak og universell utforming.
Regjeringen øker bevilgningen med 50 millioner på prosjektet E16 Varpe bru – Smedalsosen på Filefjell. I tillegg er det satt av 35 millioner til forberedende arbeid på E134 Seljord – Åmot i Telemark.
Regjeringen vil gjennomføre denne utbyggingen med statlige midler og vil dermed gjøre strekningen bompengefri.
Regjeringen forslår å etablere et infrastrukturfond på 100 milliarder kroner, som blant annet skal gå til utbygging av veg- og kollektivnettet. I kommende budsjett ønsker man å sette av 20 milliarder til oppbyggingen av fondet.
Budsjettsforslaget legger opp til at rentekompensasjonsordningen for transporttiltak i fylkene videreføres med en låneramme på to milliarder pr. år – og øker denne potten med om lag 60 millioner.
På Kommunal- og regionaldepartementets budsjett vil regjeringen Solberg øke rammetilskuddet til fylkene med 280 millioner til å ruste opp fylkesvegnettet.