BNL på tinget

BNL har deltatt på to høringer på Stortinget i forbindelse med Statsbudsjettet 2014 i Transport- og kommunikasjonskomiteen og i Finanskomiteen.

– BNLs hovedbudskap til Finanskomiteen er den nye regjeringen må prioritere tiltak som vil fremme seriøsitet i byggenæringen, sier Audun Lågøyr, direktør for næringspolitikk og kommunikasjon i BNL. – Det er positivt med en styring av Arbeidstilsynet med 12 millioner kroner til forbedret oppfølging av sikkerhet og HMS-kompetansen blant nye i arbeidslivet, men det er ikke på langt nær nok for å løse de store seriøsitetsutfordringene byggenæringen står overfor, sier Audun Lågøyr, næringspolitisk direktør i BNL til representantene i Finanskomiteen.

BNL mener også at regjeringens målsetting om å styrke inntak av lærlinger må omsettes til konkrete målsetninger for alle offentlige byggherrer og at lærlingtilskuddet må økes til minst nivået for økonomisk støtte pr skoleplass, dvs. til 140 000 kroner.

Når det gjelder energieffektivisering i eksiterende boligmasse mener BNL at det er svært positivt at det i Samarbeidserklæringen og i regjeringserklæringen fastslås at det skal innføres skattefradrag for energieffektivisering i husholdningene.

–Det er viktig at denne ordningen kommer raskt på plass, at den er enkel og robust. BNL mener også at det bør stilles kompetansekrav til de foretakene som skal utføre arbeidene, sier Lågøyr.

Forutsigbarhet
I Transport og kommunikasjonskomiteen etterlyser BNL og EBA forutsigbarhet for de økte bevilgningene som regjeringen har varslet vil komme til vei og bane.

– Vi vil utfordre det samme politiske flertallet i Stortinget til å legge fram en plan for hvor mye bevilgningene skal økes med og hvilke prioriteringer som skal gjøres innen disse rammene. Det er viktig med en slik plan fordi det vil fremme forutsigbarhet for byggherrene og anleggsbransjen, sier Lågøyr.

Rendyrke Jernbaneverket som byggherre
BNL og EBA pekte på at Jernbaneverket hadde trengt en betydelig økning i bevilgningene til vedlikehold av jernbanen, men mangler minst 900 millioner kroner sammenholdt med NTP.

– Det er i dag ikke er noe velfungerende marked for vedlikehold av jernbanen. Slik situasjonen har utviklet seg må Stortinget bestemme seg for om det i det hele tatt ønsker et privat jernbanemarked, sier Lågøyr.

Det er to grep som BNL vil utfordre stortinget til å gjennomføre:

- Stortinget ber regjeringen umiddelbart sette i gang prosessen med å rendyrke Jernbaneverket som byggherre. Det er viktig at dette må skje etter en tydelig og forutsigbar plan.

- Bevilgningene til drift og vedlikehold av jernbanen økes med minst 900 millioner kroner på budsjettet for 2014. Jernbaneverket må legge ut økningen i bevilgningene i sin helhet på anbud.