Senterpartiet skeptisk til Solviks samferdselssatsing

Senterpartiet liker ikke signalene fra den nye samferdselsministeren om en dreining av utbygningsfokuset mot de sentrale strøk.

- Det er vi sterkt kritiske til. Stortinget har nylig behandlet Nasjonal Transportplan som Senterpartiets ledet arbeidet med i den rød-grønne regjeringen. Denne planen legger opp til en sterk satsing på stamveinettet i hele landet, sier Janne Sjelmo Nordås som er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

I et intervju med Byggeindustrien sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at de vil prioritere prosjekter som «har en direkte innvirkning i hverdagen til folk flest».

– Det er derfor vi sier at Intercity-triangelet rundt Oslo er svært betydningsfullt, fordi det gjør noe med hele bo- og arbeidstilbudet til folk. Derfor er også en del av de tunnelene som er planlagt rundt Oslo og veinettet generelt rundt Bergen, Stavanger og Trondheim viktige, fordi de aller fleste tenker reisetid – ikke kilometer – når de skal velge hvor de skal bo og jobbe.

– Hvis du kan få en jernbanetunnel under Oslo som gjør at fremkommeligheten blir bedre og køene reduseres, så vil folk som i dag ikke vil bo lenger unna enn Asker ha mulighet til å se til Drammen, sier Solvik-Olsen og legger til at det er helt meningsløst i dag at bilpendlere møter køene inn til Oslo i Asker.

– I Stavanger-området ser vi det samme. At køene begynner på Bryne er jo helt tullete. Nettopp fordi vi ser disse utfordringene, vil vi være mye mer målrettet på hvor vi bruker pengene, sier Solvik-Olsen.

Signalene om en sterkere sentralisering av samferdselsinvesteringene faller ikke i god jord hos Senterpartiet.

- Det er fylkeskommunene som er ansvarlig for det regionale veinettet, og vi forutsetter at samferdselsministeren ikke vil overprøve deres prioriteringer. De planlagte investeringene i jernbane er allerede konsentrert om utbygginger i hovedstadsområdet og rundt de største byene. Ytterligere sentralisering av samferdselsinvesteringene er dårlig faglig begrunnet og skadelig for å binde hele landet sammen

- Frykter dere at distriktene må lide for den nye politikken?

- Næringslivet er avhengig av et godt utbygd veinett for å være konkurransedyktig og få fram sine varer. Det kan virke som den nye samferdselsministeren ikke tar inn over seg at store deler av våre viktigste eksportnæringer har sin virksomhet i distrikts-Norge. Det er hele landets verdiskapning som vil lide dersom vi sentraliserer bevilgningene til samferdsel.

Solvik Olsen sier til Byggeindustrien at den nye regjeringen åpner for både nye t-bane- og jernbanetunneler under Oslo. Senterpartiet ser nytten av dette, men kommer samtidig med kritikk av de som styrer i hovedstaden.

- Ny jernbane- og T-banetunnel under Oslo tvinger seg fram og det er tatt høyde for dette i NTP. T-banenettet er Oslos ansvar. Det er dessverre ingen grunn til å være imponert over framdriften i de planprosessene som Oslo har gjennomført så langt.