Endelig lys i tunnelen?

I mange tiår har togtrafikken i og gjennom Oslo vært preget av kaos og forsinkelser. Mye av problemet har vært knyttet til jernbanetunnelen under byen. Der har det vært mye feil på tekniske anlegg, men denne tunnelen er også en veldig begrensing for å lage et tidsmessig jernbanetilbud. Vi er glade for at vi endelig har fått en samferdselsminister som har skjønt problemet.

Byggeindustrien har intervjuet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som på vegne av de blå vil satse på infrastruktur som «har en direkte innvirkning i hverdagen til folk flest».

– Det er derfor vi sier at Intercity-triangelet rundt Oslo er svært betydningsfullt, fordi det gjør noe med hele bo- og arbeidstilbudet til folk. Derfor er også en del av de tunnelene som er planlagt rundt Oslo og veinettet generelt rundt Bergen, Stavanger og Trondheim viktige, fordi de aller fleste tenker reisetid – ikke kilometer – når de skal velge hvor de skal bo og jobbe.

– Hvis du kan få en jernbanetunnel under Oslo som gjør at fremkommeligheten blir bedre og køene reduseres, så vil folk som i dag ikke vil bo lenger unna enn Asker ha mulighet til å se til Drammen, sier Solvik-Olsen og legger til at det er helt meningsløst i dag at bilpendlere møter køene inn til Oslo i Asker.

– I Stavanger-området ser vi det samme. At køene begynner på Bryne er jo helt tullete. Nettopp fordi vi ser disse utfordringene, vil vi være mye mer målrettet på hvor vi bruker pengene, sier Solvik-Olsen.

Nye jernbanetunneler vil være avgjørende for å løse de store kollektivutfordringene vi har både i Oslo og rundt de andre store byene. Vi har utredet jernbaneutbygging i årevis, men vi har aldri skjønt at man ikke har startet med det som er det store problemet – og det er at man har spor nok slik at togene kan komme raskt og greit frem. Og skal man ha nok spor må det bygges nye tunneler.