Solvik-Olsen åpner for nye tunneler under Oslo

Den nye samferdselsministeren ønsker å satse på Intercity-triangelet for å utvide pendlerradiusen i sentrale strøk, og avviser ikke nye tunneler under Oslo. Men lyntog mellom de store byene står langt nede på prioriteringslisten.

– Vi har brukt 100 millioner kroner i dette landet på å utrede lyntog. Det er ganske mye penger på noe som ikke løser hverdagsbehovene til folk. Å bruke store summer på å gi forretningsreisende et alternativ til luftfart, som tross alt fungerer ganske godt i Norge, vil ikke være min prioritet, sier Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

Det har vært hektiske innledende dager og uker for den ferske samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen (Frp). Men til tross for tøffe regjeringsforhandlinger, intense budsjettkonferanser og hardt bompengekjør fra både opposisjon og medier, er han optimist med tanke på den utfordringen som er i vente.

– Jeg gleder meg og har klare tanker om hva vi ønsker å få til. Samtidig så er det slik at jeg ikke trenger å være innom Stortinget i mer enn to minutter, så har jeg fem stortingsrepresentanter som alle har fire prosjekter hver i sine fylker, sier Ketil Solvik-Olsen.

Intercity-triangelet
Fra regjeringskontorene i Akersgata ønsker den ferske statsråden på vegne av de blå å satse på infrastruktur som ifølge Solvik-Olsen selv «har en direkte innvirkning i hverdagen til folk flest».

– Det er derfor vi sier at Intercity-triangelet rundt Oslo er svært betydningsfullt, fordi det gjør noe med hele bo- og arbeidstilbudet til folk. Derfor er også en del av de tunnelene som er planlagt rundt Oslo og veinettet generelt rundt Bergen, Stavanger og Trondheim viktige, fordi de aller fleste tenker reisetid – ikke kilometer – når de skal velge hvor de skal bo og jobbe.

– Hvis du kan få en jernbanetunnel under Oslo som gjør at fremkommeligheten blir bedre og køene reduseres, så vil folk som i dag ikke vil bo lenger unna enn Asker ha mulighet til å se til Drammen, sier Solvik-Olsen og legger til at det er helt meningsløst i dag at bilpendlere møter køene inn til Oslo i Asker.

– I Stavanger-området ser vi det samme. At køene begynner på Bryne er jo helt tullete. Nettopp fordi vi ser disse utfordringene, vil vi være mye mer målrettet på hvor vi bruker pengene, sier Solvik-Olsen.

- Må ha råd
Samferdselsdepartementet satte så sent som i august, under den forrige regjeringen og Marit Arnstad, i gang en utredning om hvilke tiltak som er nødvendig for mer infrastruktur for skinnegående transport i Oslo, blant annet ny jernbanetunnel og ny T-banetunnel under hovedtaden.

Men selv om Solvik-Olsen er positiv til nye jernbane- og t-banetunneler under Oslo, vil han ikke gi svar på hvorvidt om og eventuelt når slike løsninger kan gjennomføres.

– Det skal jeg ikke svare helt på enda. Men vi er som sagt veldig bevisst på at norsk samferdselsdebatt i stor grad har vært preget av lyntog-diskusjon de siste årene. Vår regjering kommer til å være spesielt oppmerksomme på gods- og pendlertrafikken, og da er både vei og jernbane viktig, sier Solvik-Olsen og legger til:

– Det er mange ting jeg har lyst på, men man skal ha råd til det også.

Fra tilskuer til trener
Solvik-Olsen lover at de som er utålmodige og savner engasjement fra partiet som har gått fra opposisjon til posisjon, etter hvert vil se resultater av et mer stillferdig arbeid.

– Vi har bare sittet i tre uker, så folk må gi oss litt tid. Før har vi vært tilskuerne som har vært tvunget til å skrike ekstra høyt for at noen i det hele tatt skal høre oss. Nå har vi inntatt rollen som treneren som nesten må hviske til spillerne sine, men som får resultat fordi han har autoritet nok. Så om det utad ser ut som at vi ikke engasjerer oss på samme måte, betyr ikke det at engasjementet og politikken er borte. Vi vil tvert imot kunne påvirke resultatene enda mer direkte der vi er nå, tror Solvik-Olsen.