Oslo Lufthavn avdekker nye uheldige arbeidsforhold

Utbyggingsorganisasjonen ved Oslo Lufthavn, som har ansvaret for den store utvidelsen av lufthavnen, har avdekket tilfeller av uheldige arbeidsforhold.

Oppdagelsene kommer som følge av internkontroller og tett oppfølging av lønns- og arbeidsforhold i prosjektet. Forholdene er knyttet til økt bruk av bemanningsbyråer hos entreprenører i utbyggingsentreprisene, heter det i en pressemelding fra Oslo Lufthavn.

Forholdene er avdekket gjennom utbyggingsprosjektets egen LO-koordinator og prosjektledelsen.

- Oslo Lufthavn er kontinuerlig i dialog med Arbeidstilsynet og med entreprenørene om lønns- og arbeidsforholdene, både med tanke på å forhindre, og for å avdekke uheldige forhold. Når kritikkverdige forhold avdekkes, iverksettes tiltak for å påse at norske lover og regler blir fulgt, heter det i meldingen.

- Regelverket er i enkelte sammenhenger noe uklart. På områder der det er tilfelle, som ved boforhold og dekning av kostnader ved hjemreise, har vi gått i dialog med de tillitsvalgte og våre entreprenører for å klargjøre, definere og bli enige om det vi mener er et anstendig og riktig nivå, sier administrerende direktør ved Oslo Lufthavn, Nic Nilsen.

- Dette handler om å ta samfunnsansvar både for enkeltmennesker og for en rettferdig konkurransesituasjon for norske fagarbeidere og norske bedrifter. Vi kan ikke akseptere at underbetaling eller uakseptable bo- og arbeidsforhold blant innleid utenlandsk arbeidskraft utkonkurrerer norske bedrifter og fagarbeidere.\, sier han

- Generelt er Oslo Lufthavn positive til bruk av utenlandsk arbeidskraft, men det må være på konkurransemessig likeverdige og rettferdige vilkår, påpeker Nilsen.

Undersøkelsene Oslo Lufthavn har gjennomført viser at enkelte utenlandske arbeidstakere blir tilbudt kontrakter på norsk som de ikke forstår, og det er indikasjoner på at bemanningsselskapene presser ned timeprisene på en måte som går ut over mannskapenes trygghet og deres sosiale forhold.

- Sammen med hovedentreprenøren er det nå ryddet opp i det som har vært kjent av uheldige boforhold, og det gjøres en gjennomgang av arbeidsavtaler for å påse at alle avtalene er tilgjengelige på et språk arbeidstaker forstår. Vi vil i tiden fremover fortsatt holde et høyt fokus på arbeidssituasjonen til ansatte i bemanningsbyråer, og Oslo Lufthavn har sammen med hovedentreprenør nedsatt en gruppe som skal gjennomgå bemanningsbyråenes rutiner i forhold til arbeidsavtaler og hjemreiser. Representanter fra tillitsvalgte og LOs prosjektkoordinator vil inngå i gruppen, sier Nilsen.

- Så lenge det er et fritt arbeidsmarked, og til dels store lønnsforskjeller og stor arbeidsledighet i Europa, er det begrenset hvor mye Oslo Lufthavn alene kan «rydde opp» i. Men vi kan gjennom kontinuerlig og tett oppfølging av forholdene fortsette å forebygge, avdekke og korrigere uheldige forhold som dukker opp i vårt prosjekt, avslutter Nilsen.