Disse ble årets Byggmakkere

I forbindelse med årets Byggmakkerforum, hvor nærmere 700 Byggmakkere og deres leverandører deltok, ble prisen for årets Byggmakker kåret.

– Mange av våre butikker lever i et sterkt konkurransepreget marked. Da er det ekstra gøy å kunne gi en velfortjent pris til de aller beste, sier Knut Strand Jacobsen, administrerende direktør i Byggmakker Norge

Vinner i stor klasse ble Byggmakker Per Strand Narvik. Vinneren i liten klasse ble Byggmakker Skattum Lillehammer.

- Det har stor verdi for våre butikker og alle våre medarbeidere å vinne prisen som Årets Byggmakker. Mange driver godt og opplever nå en positiv økonomisk utvikling. Det skyldes blant annet at de gjennom flere år har investert i høy kompetanse, god service, moderne drift og effektiv logistikk. Når det gir resultater, oppleves det som svært oppmuntrende, sier Strand Jacobsen.

For å vinne konkurransen om å bli årets Byggmakker butikk må de i følge Strand Jacobsen kunne vise til gode resultater på flere områder.

- Verdiene til konsernet må stå sterkt i bedriften og de må være lojale og utnytte fordelen ved å være et medlem. Butikken må også gjøre noe ekstra, ha god salgsutvikling, være lønnsomme og ha deltatt på ulike aktiviteter som kjeden arrangerer. Det er summen av hva butikkene leverer, hvordan de fremstår og ikke minst hvordan de oppfattes av kunden som gjør butikken til årets Byggmakker.

Står på året rundt
– At vi gikk til topp i denne nasjonale konkurransen er en stor anerkjennelse og utrolig motiverende for alle ansatte i butikken. Vi forsøker jo året rundt å stå på så hardt vi bare kan for kundene våre. Da er det ekstra inspirerende å se at hardt arbeid lønner seg. Og så smitter det over på hele Per Strand Gruppen, for vi jobber jo for å være best året rundt, sier en stolt Håkon Liljebakk, daglig leder hos Byggmakker Per Strand Narvik.

Kompetanse og service
Liljebakk mener høyt faglig kunnskapsnivå, kombinert med unik serviceinnstilling hos de ansatte har vært avgjørende for at butikken i gikk av med seieren.

– Vi har 15 fast ansatte hos oss og som kontinuerlig holder seg oppdatert om produkter, tjenester og nye krav fra myndighetene. Når du har dette som ballast og møter alle kundene på en vennlig og imøtekommende måte så gir det resultater. Vi kommer i år til å omsette for ca 80 millioner kroner, og som vil være en økning på nærmere 6 millioner kroner fra året før, sier Liljebakk.

Satset på de mindre håndverkerne
– At butikken på Lillehammer gikk av med denne seieren er utrolig inspirerende og en skikkelig vitamininnsprøytning for hele Byggmakker Skattum gruppen. Vi etablerte denne butikken for nøyaktig syv år siden og det har vært jobbet knallhardt i alle år for å få den til å bli en suksess. Vi har lykkes veldig godt med satsningen vår på kjøkken og har klart å bli en seriøs aktør inn mot det profesjonelle markedet. Vi opplever i den sammenheng at lokale kunder i regionen tar oss med på store byggeprosjekter, selv inne i Oslo. Det ser vi på som et kvalitetsstempel, sier Stian Molstadkroken, administrerende direktør i Skattum gruppen

– Denne prisen er en tydelig anerkjennelse av at vi nå er på god vei. Og der spiller våre ansatte en helt sentral rolle – med serviceinnstilling og et kunnskapsnivå som kundene våre setter stor pris på. Butikken har nå en omsetning på nærmere 70 millioner kroner og det innebærer en vekst de to siste årene på hele 25 millioner kroner, sier Molstadkroken