Bevegelse i Norwegian-meklingen

Det er fortsatt fare for streik i Norwegian, men det har kommet en viss bevegelse på det viktigste punktet, sier riksmekler Nils Dalseide søndag kveld.

Fem timer før meklingsfristen går ut ved midnatt søndag kveld, er Dalseide forsiktig optimist når det gjelder å unngå en flystreik.

– Vi har en god dialog, og det har vært en viss bevegelse på det viktigste punktet, sier Dalseide til NRK.

Han understreker samtidig at det er for tidlig å si om streiken vil bli avverget.

– Avstanden er for øyeblikket for stor, men vi er i ferd med å arbeide med den. Det avgjørende er hva partene har å bidra med. Det er en god dialog og den gir i hvert fall muligheter, så hvis partene sterkt ønsker en løsning, så skulle det være mulig, sier han.

Første streik
Dersom partene, som forhandler gjennom Parat og NHO Luftfart, ikke kommer til enighet, vil 603 svenske, norske og danske flygere i Norwegian gå til streik fra arbeidstidens begynnelse mandag.

Så sent som i fjor var en større konflikt under oppseiling både blant piloter og kabinansatte, men partene kom til enighet i 12. time. En pilotstreik nå blir derfor Norwegians første siden det ble et rendyrket lavprisselskap i 2002.

En streik vil berøre titusener av passasjerer og vil særlig gå ut over Norwegians rutenett i Skandinavia. Mange, om ikke alle, flygninger fra baser på Gardermoen, Stavanger, Bergen og Trondheim blir trolig innstilt. Arlanda og Kastrup blir også berørt.

Kan bli langvarig
Flygningene fra baser i Spania, Finland, Storbritannia, samt de interkontinentale rutene, vil ifølge informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen trolig gå som normalt. Norwegians ledelse vil ikke si noe om innstilte enkeltruter før meklingen er avsluttet og resultatet foreligger.

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier til VG at han frykter en langvarig konflikt, dersom et brudd blir realitet under natten. Forklaringen er at meklingen dreier seg om prinsipper, snarere enn penger.

Omplassert
Stridens kjerne er at pilotene frykter for at deres felles lønnsavtale blir splittet opp og svekket ved at ansettelsene overføres til Norwegians datterselskaper i billigere driftsland. Der må så pilotene reforhandle sine avtaler.

Disse datterselskapene inngår i strategien for å gjøre Norwegian til et internasjonalt lavprisselskap som også skal kunne tilby interkontinentale flygninger med besetninger fra lavkostland.

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik sier at pilotene får beholde lønn og alle rettigheter, men at de blir ansatt i et driftsselskap som er underlagt moderselskapet Norwegian Air Shuttle ASA. Hun sier at om organiseringen er viktig for å sikre en driftstillatelse i EU.

Hengt ut
Norwegian har vært gjenstand for mange nyhetsoppslag i norske medier de siste ukene, særlig etter innslag i NRK med påstander om at selskapet shopper rundt i Asia etter billigst mulige besetninger.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) godtar at Norwegian flyr til og fra Thailand med thailandsk mannskap, men ikke at det flyr mellom to høykostregioner som Europa og Nord-Amerika med dumpinglønninger for besetningen.

Han vil at Norwegian skal vinne kunder ved å drive smart og tilby kvalitet, men ikke ved å presse lønninger lengst mulig.