Eksportvekst for flere byggevareprodusenter

SSBs konjunkturbarometer for industri og bergverk for tredje kvartal viser at eksporten fra norske bedrifter øker. Norske byggevareprodusenter kjenner seg igjen i utviklingen.

PMI-indeksen, som er et tidlig varsel om utviklingen i norsk industri, bekrefter SSB-tallene. I oktober steg indeksen til 53,6 fra 52,4 i september, og dette er høyeste siden mars i fjor. Indekstall over 50 betyr vekst, under 50 betyr avtagende aktivitet. Flere byggevareprodusenter som Byggeindustrien har snakket med bekrefter trenden.

– Vi har hatt en volumvekst i tredje kvartal i eksportsalget på våre hovedprodukter på 40 prosent i forhold til samme kvartal i fjor, forteller konsernsjef Erik Øyno i Protan til Byggeindustrien.

Han forteller at volumveksten kommer som et resultat av langsiktig fokusert jobbing mot utvalgte markeder, samt tilpasning av Protan-produktene etter markedets behov.

– Eksport representerer over 70 prosent av vårt produksjonsvolum hittil i år. Vi har også i det norske markedet hatt volumvekst i tredje kvartal, men av en helt annen karakter, legger Øyno til.

Også en annen norsk byggevareprodusent, Isola, merker en økning i eksporttallene, om enn ikke så stor som Protan.

– Vi har hatt en liten økning i eksporten i andre kvartal. Noe vekst til øvrige nordiske land, og relativt stabilt til kontinentale Europa. Det norske markedet er relativt uendret i forhold til i fjor, sier administrerende direktør Bjørnar Gulliksen i Isola.

Lett-Tak i Larvik har også merket økt interesse fra andre deler av Norden, og peker også på drahjelp av en litt svakere krone.

– Vi har fortsatt en sterk ordreinngang fra hjemmemarkedet, men ser positivt på en lavere kronekurs og en tendens til sterkere vekst i Sverige og Danmark. Vi kjenner ikke effekten av kronekursen ennå, og den er avhengig av en stabil valutasituasjon over tid, sier salgssjef Gard Brunsell i Lett-Tak.

Svakere kronekurs er derimot et tveegget sverd. Både Isola og Protan forteller at lavere kronekurs også oppleves som negativt.

– Lavere kronekurs mot euro skaper utfordringer. Vi kjøper mye råvarer i euro, og de blir da vesentlig dyrere i norske kroner og svekker dermed inntjeningen, sier Gulliksen i Isola.

Øyno i Protan er inne på mye av det samme som en av konkurrentene.

– Våre produkter er priset i euro mot eksportmarkedet, og vi har ikke endret våre priser som følge av valutakursendringer. Store deler av våre innsatsfaktorer; råvarer, er priset internasjonalt, så effekten av lav kronekurs for det innenlandske salget er negativ. For eksportsalget er lav kronekurs marginalt positivt, sier han.