Nå skal veiene bygges bedre

I mars neste år kommer Vegdirektoratet med en oppdatert Håndbok 018.

Oppdateringen av håndboka knytter seg først og fremst til det som har med frostsikring å gjøre, og er i hovedsak et resultat av telehivproblemene som formelig har poppet opp på flere nye norske veistrekninger de siste årene.

– Vi har hatt problemer med telehiv på en del nybygde veier de siste årene. Det skyldes prosjekteringsfeil for veifundamentet, mangler ved utførelsen av veioverbygningen og mangler ved dreneringssystemet, sier Terje Lindland, sjefingeniør i Vegdirektoratet til Byggeindustrien.

Vanskelig oversikt
Det har vist seg vanskelig å skaffe seg oversikt over alle krav og bestemmelser knyttet til frostsikring i Håndbok 018. Frostsikring har vært omtalt flere steder i boka, og bestemmelsene har vært uklare.

– Nå har vi gjennomgått bestemmelsene og vi har fått mer entydige krav som er enklere å dokumentere og kontrollere. De er også bedre tilpasset dagens byggemetoder, sier Lindland.

Tre hovedpunkter
Det er spesielt tre punkter som går på frostsikring i veibyggingen i nye Håndbok 018. Det ene er at det ikke lenger tillates å bruke sprengt stein direkte i forsterkningslag og frostsikringslag i veifundamentet.

– Undersøkelser viser at ved bruk av sprengt stein overskrides ofte kravene til største steinstørrelse og finstoffinnhold. Nå setter vi krav til grovknusing av sprengt stein før den brukes, sier Lindland.

Tidligere var det videre tillatt med 10 prosent underdimensjonering (for tynn overbygning i forhold til grunnforholdene) av en veiparsell. Dette tillates ikke lenger.

GPS-kontroll
– Nå setter vi også krav til at komprimeringsarbeidet skal stedfestes med GPS eller annet utstyr som gir tilfredsstillende nøyaktighet. Dette er nytt i Håndbok 018. Nå kan vi dokumentere hvilke områder som er komprimert og antall overfarter med valsen som er kjørt på hvert enkelt sted, sier Terje Lindland.

– Veldig positivt
NCC Construction ser frem mot strengere krav til frostsikring i veibygging.

– At Vegdirektoratet nå kommer med konkrete og strengere krav til hvordan veifundamentet skal bygges med hensyn til frostsikring, er veldig positivt, sier direktør i NCC Construction AS, Anders Haukedalen til Byggeindustrien.

Han påpeker at det både blir bedre kvalitet i veibyggingen og enklere prissettinger på anleggsarbeidet.

– At det vil bli bedre kvalitet er det ingen tvil om, og det vil bli lettere for oss som entreprenør å gi en riktig pris på entreprisen vi skal utføre, sier Haukedalen.

Men nettopp på grunn av de nye oppdateringene i Håndbok 018 som er rett rundt hjørnet, er han noe forundret over en ting.

– Det er merkelig for oss i NCC Construction at Vegvesenet ikke pålegger oss å følge de nye kravene som kommer når vi nå i disse dager starter byggingen av en ny firefelts motorvei ved Gran på Hadeland. Kravene fremgår også i et rundskriv fra Vegdirektoratet i juli i år, sier Anders Haukedalen.