Solvik-Olsen vag overfor bompengebransjen

Det blir endringer for bompengebransjen i Norge, men hva som skal skje vil ikke den nye samferdselsministeren ut med.

Under valgkampen erklærte Ketil Solvik-Olsens og Fremskrittspartiet at de ville kvitte seg med alle bompengestasjoner. Tirsdag møtte han bompengebransjen som samferdselsminister og var kjapp med å ta på seg rett hatt:

– Når det gjelder bompenger så vet dere jo hvor min partioverbevisning ligger, samtidig representerer jeg en samarbeidsregjering nå, sa Solvik-Olsen.

Regjeringen har allerede erklært at de skal bygge flere veier for mindre bompenger. Solvik-Olsen åpnet dermed litt fleipete med å si til bompengefolket at de kanskje ikke følte seg helt velkomne i hans selskap, men forsikret om at det er de. Ting må bare gjøres annerledes framover.

For tidlig
Frp har tidligere sagt at de vil se på om bompengeselskapene bør samles til ett eller et fåtall selskaper, med tanke på effektiviseringsgevinster.

Da Solvik-Olsen fikk direkte spørsmål om hvor mange av de 47 bompengeselskapene i Norge som skal vekk, ble han svært vag:

– Andelen er for tidlig å si noe om, men vær ganske trygg på at om fire år vil utviklingen ha vært en annen under den forrige regjeringen, sa Solvik-Olsen.

Etter gjentatte spørsmål om mer konkrete tiltak, poengterte han at Høyre-Frp-regjeringen trenger mer enn 13 dager på å forberede skrittene framover.

Det er bransjeorganisasjonen Norvegfinans som arrangerer Norveg-konferansen i Stavanger denne uka. Norvegfinans organiserer samarbeidet mellom de 47 norske veifinansieringsselskapene og ivaretar selskapenes felles interesser.

Selv om målet er at bompengeandelen i nye prosjekter skal reduseres, omfatter dette i hovedsak ikke bypakker og prosjekter som skal avløse ferger. Bompengefolket bekymrer seg for en urettferdig behandling av distriktene.

Obligatorisk brikke
Solvik-Olsen sier at det viktigste for ham er at kostnadene for bilistene blir lavere:

– Så får vi se hva slags løsninger vi ender opp med. Høyre-Frp-regjeringen arver en Nasjonal transportplan som vi må jobbe ut fra, og vi skal gjør det beste vi kan.

Han hadde et konkret mål tirsdag:

– Det vi begynner med er at alle større biler får obligatorisk brikke. Særlig viktig er det at de som kommer kjørende fra utlandet skal bidra til dette spleiselaget og ikke snike seg unna. Vi har en pakke med ulike løsninger der, sa samferdselsministeren.

Han gjentok også at han ønsker å øremerke en andel av bompengemidlene, slik at de som betaler inn ser at noe av det de betaler faktisk brukes på veier.

Til sist fridde han til bompengebransjen når det gjelder finansiering av bedre veier:

– Jeg tror dere har en god idé om hvordan vi skal gjøre slik at dette blir minst mulig smertefullt for bilistene.