Profilbygget Fornebu

Profilbygget Fornebu

Sted: Fornebu

Prosjekttype:
Kontorbygg og bensinstasjon

Bruttoareal: 5.000 kvm

Byggherre: IT Fornebu

Totalentreprise: Skanska Norge

Prosjektledelse: Stor-Oslo Prosjekt

Kontraktssum eks. mva: 133 millioner kroner

Arkitekt: SJ Arkitekter

Rådgivere: RIB, RIG, RIVA, RIA, og RI Bygningsfysikk: Rambøll - RIBR: Multiconsult - RIE: ECT

Arkitekt Statoilstasjonen: Archus - Teknisk konsulent Statoilstasjonen: A-Tek - RIV: Ingenius Oslo - RIE: ECT - Glassfasade, entreprenør (alu. vinduer og fasade Statoil): Saint Gobain Bøckmann

Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeid: Martinsen og Duvholt - Spunting: Entreprenørservice - Prefab betong: Contiga - Elektro: Bravida - Rør: C. M. Mathiesen - Klima: Haaland Klima - Heis: Kone - Taktekker: Hesselbergtak - Glassfasade (ytre sjikt i glassfasade): Skandinaviska Glassystem - Vaskemaskinleverandør: Holta & Håland - Alarm, adgang og ITV: Infratek - Røyk- og klimaluke (styring) og overlyskuppel: Bramo - Solavskjerming: Vental - Mur-, puss- og flisarbeider: Stryken og Gudbrandsen - Datagulv: Blix Datagulv - Brannisolering og -tetting: Firesafe - Blikkenslager: Sigfred Bentzen - Taksikring og fasadevasksystem: Koltek - Ståltrapper og rekkverk: Rosmek - Gulvsparkling: Resconsult - Malerarbeider: Magnusson - Gulvbelegg: Intep - Systemvegger: Acusto - Systemhimling: Bærum Byggmontering - Fasadeplater: Steni / Prodema - Trelast/byggevarer: Maxbo - Betong: Norbetong - Lås og beslag: Kaba - Tredører: Jeld-Wen - Ståldører: Lande Mekaniske Verksted - Terrazzo: Hesselberg

I rekken av nybygg foran den tidligere terminalbygningen på Fornebu, er Profilbygget det aller siste leddet. Kontorbygget på 5.000 kvm er bygget etter passivhusstandard med Excellent som forventet BREEAM-score.

Byggherre er IT Fornebu, som nå har ferdig ca. 150.000 kvm næringsarealer på eller ved det gamle flyplassområdet. Profilbygget er tegnet av SJ Arkitekter, med Stor-Oslo Prosjekt som ansvarlig for prosjektledelsen.

To byggherrer
– Tomta eies av IT Fornebu, som også er byggherre for kontorbygget. Tomta festes av Statoil Fuel & Retail som erstatning for en tomt de hadde lenger øst. Statoil Fuel & Retail er byggherre for bensinstasjonen som ligger i sokkelen under. Skanska Norge har dermed to kontrakter for to byggherrer, og med en mellomliggende grensesnittsavtale, forklarer prosjektleder og partner i Stor-Oslo Prosjekt, Karsten Hjertholm.

Arkitekt for bensinstasjonen er Archus, og med A-Tek som teknisk konsulent. Profilbygget grenser ut mot rundkjøringen for Snarøyveien og Rolfsbuktveien og har Portalbygget som nærmeste nabo i sørøst. IT Fornebu legger stor vekt på utforming og design, og med det avrundede tomtestykkets sentrale plassering, lot selskapet også her arkitekturambisjonene være tydelige. SJ Arkitekter vant parallelloppdraget i 2007.

– Området kjennetegnes av objektarkitektur, i et flatt landskap og med park-og grøntstrukturer ligger bygninger med sterk form og identitet. Profilbygget føyer seg inn i denne typologien. Profilbygget er et spesielt bygg ved at et kontorbygg ligger over en bensinstasjon. Det var spesielt utfordrende å finne en god adkomst til kontorbygget, og samtidig gi bensinstasjonen optimale forhold for sin virksomhet. Det formale svaret ligger i det foldede planet som omslutter kontordelen og skaper et generøst inngangsrom adskilt fra bensinstasjonen, forklarer Gina Marie Nielsen i SJ Arkitekter.

Trangt
– Riggplassen er svært trang, med et eksisterende bygg på hver side, og med Rolfsbuktveien i sør. Leietakerne i bygget bak hadde behov for å ha tilgang hele tiden, så vi måtte lage en midlertidig atkomstvei for dem. Men da ble det enda mindre igjen av tomta, så logistikken har vært en utfordring. Med liten riggplass måtte alle leveranser planlegges nøye, og ikke ankomme prosjektet for tidlig. Siden vi ikke hadde lagringsmuligheter, måtte alle leveranser heises inn i rett etasje til nøyaktig planlagt tid, forteller Skanska Norges prosjektleder, Fredrik Norén.

– Det lå ingen spesielle utfordringer i å bygge den indre bygningskroppen av kontordelen med passivhusstandard. Men det krever svært nøye arbeid i detaljeringen rundt tetting og teiping. Fasaden, derimot, er spesiell; folden i kontorplanet og gesimsen rundt var relativt komplisert. Den lå det mye arbeid i, sier Norén.

Skanska Norges totalentreprise har en verdi på 133 millioner kroner. På ett tidspunkt var Skanska som entreprenør og Stor-Oslo Prosjekt som prosjektleder i gang med to store prosjekter samtidig i umiddelbar nærhet av hverandre på Fornebu; Statoilbygget og Profilbygget.

Dobbeltfasade
Over bensinstasjonen markerer Profilbygget seg med tre kontoretasjer og en stor glassgård med front mot vest. Dobbeltfasaden går fra gulv til tak på tre av fasadene. Bak glassfasaden ligger den indre bygningskroppen med kontorarealene, som har passivhusstandard. Dobbeltfasaden er et viktig element i energiregnskapet, og bidrar som en buffer mot store temperatursvingninger. I det store monumentale atriet innenfor glassveggen møter ansatte og besøkende en skråvegg med trappeløp og en heis som betjener de vertikale forbindelsene mellom byggets plan. For å optimalisere energibruken er den indre bygningskroppen rektangulær og enkel.

– Fasadene i innvendige bygningskroppen ligger innenfor den ytre glassfasaden. Fordi den da ikke blir utsatt for vær og vind er det mulig å tenke litt annerledes hva materialvalg angår. Her falt valget på Prodemaplater som gir det et uttrykk som et slags forfinet møbelskrin. Fasadene på bensinstasjonen er kledd med mørke, glansede Steniplater. Det foldede planet som danner den karakteristiske profilen, utgjør både tak, skråvegg i bakkant, og gulvet i kontordelen. Her er det valgt matte, hvite Steni-plater, forklarer Nielsen.

Sameksistens
Statoilstasjonens areal utgjør ca. 1.000 kvm. Og med leietaker Accenture sine 330 ansatte blir det en høy utnyttelsesgrad for de resterende kontorarealene på ca. 4.000 kvm.

– Men Profilbygget drar nytte av sine nærmeste naboer, ved at fasiliteter som bilparkering, garderober, treningsrom og sykkelparkering er plassert i nabobyggene. Sameksistensens skapes ved en kulvert i kjelleren, som også fører til den store kantina i terminalbygget, sier Hjertholm.

Tekst og foto: Trond Iver Joelson


Flere prosjekter