Vegvesenets entreprenører tilbakela 18,7 millioner kilometer for å holde standarden på vegene sist vinter. Dette var 2,1 millioner km – eller 13 prosent - lengre i fjor enn året før.
Saltforbruket var 214.000 tonn - en økning på fire prosent fra vinteren 2011/2012. Men mest økte bruken av sand med over 8 prosent. - Dette tyder på at vår strategi med mer forsiktig bruk av salting virker. Vi ønsker at entreprenørene brøyter mer for å fjerne mest mulig snø før man salter, sier direktør Lars Erik Hauer i veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet.
Salting, strøing og brøyting skal holde vegene oppe og sørge for at bilistene og transportører kommer sikkert fram til rett tid. - Vi kommer ikke utenom bruk av salt, men har lagt opp en strategi for nye kontrakter som skal holde saltforbruket på et lavest mulig nivå, sier direktør Lars Erik Hauer i veg- og transportavdelingen i Vegdirektoratet.
De siste fem årene har saltforbruket ligget på mellom 200.000 og 238.000 tonn.
- Det er opplagt at temperatursvingninger rundt null grader, snøfall og mengden av snø påvirker saltbruket mye, sier Hauer.
Fakta om etatsprogrammet SaltSMART:
Informasjon til alle entreprenørene om SaltSMART-resultatene for å få til endringer innenfor gjeldende kontrakter.
Opplæring av alle som skal arbeide i vinterdriften hos entreprenør og underentreprenør, arbeidsledere, maskinførere og sjåfører. Dette hadde virkning for 20 prosent av kontraktene vinteren 2012/2013.
Ny instruks for salting. Virkning for 20 prosent av kontraktene vinteren 2012/2013.
Ny Håndbok 111 - Standard for drift og vedlikehold av veger- har bedre krav til vinterdrift, får effekt fra neste vinter.
Fra sesongen 2011/2012 til 2012/2013 har det vært en oppgang på:
saltforbruket med 4,4 %
sandforbruket med 8,3 %
brøytekilometer med 13,1 %
- Nøkkelord
- Anlegg
- Transport / Bil