Jernbaneverket varsler sanksjon mot entreprenør etter dumpingmistanker

I juni 2013 fattet Jernbaneverket mistanke til sosial dumping i et prosjekt ved Hjuksa bru. Nå varsles sanksjoner mot entreprenøren.

- Det er aktuelt å tilbakeholde en større del av kontraktssummen dersom forholdene ikke er brakt i orden innen 31. oktober, sier prosjektleder Ingebjørg Seland Bjørgum i en pressemelding fra Jernbaneverket.

– Med dette ønsker vi å understreke at Jernbaneverket har nulltoleranse for sosial dumping.

Da Bjørgum i juni fikk mistanke om sosial dumping, ble Arbeidstilsynet, ifølge meldingen, umiddelbart kontaktet.

– Vi har hatt et svært godt samarbeid med Arbeidstilsynet, og vi har fått god støtte og bistand i kontrollen av forholdene, uttaler Bjørgum.

– For oss er dette et godt eksempel på hvordan byggherre og tilsynsmyndighet burde jobbe sammen i lignende saker.

Les også: Mistenker at noen har hjuksa litt

Det er en entreprenør fra Buskerud, Kongsbergfirmaet BMO med sin litauiske underentreprenør Svykai, som er involvert i saken. Oppdraget var å sandblåse og male Hjuksa bru, og totalsummen på oppdraget var på 12,4 millioner eksklusive merverdiavgift.

– Grov sosial dumping

Arbeidet på brua startet i midten av april, og problemene med lønns- og arbeidsforhold ble avdekket i midten av juni, etter omtrent to måneders drift.

– Dette er en svært lei sak, men vi er fornøyd med at Jernbaneverkets kontrollrutiner fungerer. Her avdekket vi problemet tidlig i prosjektet og kunne varsle Arbeidstilsynet raskt om saken, sier Bjørgum.

Selv om det er underentreprenør Svykai som er truet med bøter, er det BMO som har kontrakten med Jernbaneverket, og dermed naturlig at dialogen går gjennom Buskerud-entreprenøren.

Arbeidstilsynet vil pålegge Svykai tvangsmulkt på inntil 15.000 kroner dagen, hvis firmaet ikke snarest dokumenterer arbeids- og lønnsforhold for sine ansatte.

– Vi anser det som grov sosial dumping, sier Gunn-Berit Gjevesta i Arbeidstilsynet til NRK.

Overrasket

I en epost til Byggeindustrien skriver BMO det følgende:

«Tidligere i sommer fikk Jernbaneverket mistanker om sosial dumping hos en av våre underleverandører, firmaet Svykai fra Lithauen. Dette avstedkom et møte mellom Jernbaneverket og BMO, hvor vi opplyste at vi skulle sørge for at forholdene som ble påpekt, ble skikkelig belyst og bragt i orden.

Dette gjaldt da naturlig nok dokumentasjon for at Svykai overholdt sine forpliktelser i henhold til forskrift om sosial dumping. Dette var forøvrig allerede inntatt i vår kontrakt med Svykai.

Imidlertid følte vi behov for å sikre denne avtale ytterligere. Dette ble gjort ved at advokatfirmaet Wiersholm utarbeidet en ny avtale som ga BMO anledning til å tilbakeholde deler av oppgjøret til Svykai inntil vår oppdragsgiver (Jernbaneverket i dette tilfellet) var komfortabel med den dokumentasjon som ble fremlagt.

Videre ga vi Jernbaneverket skriftlig garanti for at BMO ville betale alle dokumenterte udekkede lønnskrav fra Svykais ansatte.

Alt som ble gjort på det tidspunktet ble umiddelbart kommunisert til Jernbaneverket . Og de opplyste at de var tilfreds med vår reaksjon i saken.

Vi har i ettertid videreformidlet den dokumentasjon vi har mottatt fra Svykai med hensyn til lønnsutbetalinger til både Jernbaneverket og Arbeidstilsynet i henhold til denne avtalen.

Nå viser det seg imidlertid at Arbeidstilsynet ikke aksepterer dokumentasjonen som gjelder overtid og diettutbetalinger, og har gitt en frist til 8/11 med å dokumentere korrekt utbetaling.

Videre er det avtalt et møte med Jernbaneverket hos oss den 31/10 for å gjennomgå samme sak.

Vi synes derfor at det er noe påfallende at saken nå blir presentert av Jernbaneverket på den måten det blir gjort, før de fristene de selv har satt er utløpt. Og da spesielt sett i lys av at det i går var byggemøte på plassen, hvor temaet faktisk ikke ble nevnt.

Det er faktisk ikke konstatert at det har foregått noen sosial dumping ennå.»

Daglig leder Vidar Pettersen sier til Byggeindustrien at han er overrasket over pressemeldingen fra Jernbaneverket.

– Vi har gjort alt det Jernbaneverket har bedt oss om, sier han.

Prosjektleder Ingebjørg Seland Bjørgum i Jernbaneverket bekrefter overfor Byggeindustrien at de har hatt et godt samarbeid med BMO i Svykia-saken. Varslingen om å holde tilbake deler av kontraktsummen kommer i påvente av mer dokumentasjon.

–Vi har fremdeles spørsmål om utbetalingene her, sier hun til Byggeindustrien.

Bjørgum forteller at Jernbaneverket ser positivt på BMOs garanti for å betale eventuelt manglende lønn hvis det skal vise seg at det har foregått sosial dumping i Svykia. Denne garantien var også et vilkår for å få ta opp arbeidet på Hjuksa bru igjen etter at det ble stoppet etter mistanken i sommer.