- Konkurranse og eierkrav er innovasjonsdriverne

Mens konkurranse og krav fra eierne er de store innovasjonsdriverne blant byggevareprodusentene, er liten betalingsvilje blant kundene den store bremseklossen.

Det viser foreløpige tall fra en undersøkelse Byggevareindustriens Forening har gjennomført blant 25 av landets største byggevareprodusenter. Målet er få mer kunnskap om innovasjonstakten i byggevaremarkedet.

Byggevareindustrien har fått inn rundt halvparten av svarene, men ser allerede en klar indikasjon på hva som trigger og bremser innovasjonsarbeidet.

- Resultatene viser at det er konkurransen med andre produsenter og krevende eiere, ikke markedet, som er sterkeste driver for innovasojn. Samtidig er det myndighetskrav sammen med krav fra handelsledd og distributører som scorer lavest, mens det er noe mer "trøkk" fra de utførende, sier administrerende direktør Øyvind Skarholt i Byggevareindustriens forening til Byggeindustrien.

Foreløpige tall, som ble presentert under Bygg Reis Deg på Lillestrøm, viser at i snitt åtte prosent av omsetningen er på "nye eller sterkt forbedrede produkter" som er yngre enn to år.

- Vi synes det er gledelig at tydelige krav fra eierne scorer så høyt. De ser trolig at det er viktig å jobbe med nye løsninger for å kunne sikre markedsandeler og vekst. Det er en trygghet for industrien at eierne er så tydelige på sine krav til kommersialisering av innovasjon, mener Skarholt.

Undersøkelsen indikerer også at byggevareindustrien avspises med smuler når støttemidler til innovasjon deles ut av det offentlige.

- To av tre bedrifter har de siste årene søkt enten Innovasjon Norge eller Forskningsråd om innovasjonsmidler, men ser du på hva de har fått, så er det snakk om små summer. Hva som er årsaken vet vi ikke, men dette er noe vi kan tenke oss å grave mer i, sier Skarholt.

- Hva er det som er de største hindrene?

- Først og fremst skal du utvikle produktet til å bli noe bedre enn det som allerede eksisterer. Når du har klart det, skal du gjennom en godkjenningsprosess og få på plass alle de formelle kravene. Deretter skal du ut i markedet med et nytt produkt, og dersom du ikke klarer en lavere pris, har du en stor jobb å gjøre. Prisfokuset er uhyre sterkt, sier Skarholt og oppsummerer:

- Det som da først og fremst hemmer innovasjon, er liten betalingsvilje fra kunden i markedet, avslutter Øyvind Skarholt.