Det skriver Aftenpostens nettmagasin Osloby.
Prosjektleder Ståle Berg forklarer at dokumentasjonen man har basert seg på i planleggingen har vært mangelfull, blant annet fordi mye dokumentasjon av el- og ledningsnett har vært for gammelt og mangelfullt.
- Noen av rørene har ligget her siden 50-tallet. Den gang var det et annet presisjonsnivå, og det ble ikke tegnet inn nøyaktig hvor ting lå i bakken og hvor nærme overflaten de var, sier han til Osloby.
Ønsker fra næringslivet
Når gaten åpner vil det være varmekabler i fortauene, beplantning og granittplater i stedet for asfalt på fortauet. Det lå ikke inne i den opprinnelige planen, men ble tatt inn etter ønske fra næringslivet.
- Vi innrømmer at vi gjorde en bommert i beregningen av hvor mye ekstra tid disse ønskene fra næringslivet ville ta. Til gjengjeld blir resultatet svært bra, sier Berg.Siden arbeidet ikke ferdigstilles i høst er Sporveien og Bymiljøetaten enige om at trikken skal fortsette å gå på midlertidige spor frem til 17. mai neste år.
- Ved å ha arbeidet parallelt med trikkedriften ville vi tapt tid, i tillegg ville det tatt større plass. Nå får vi bedre tid til å jobbe i gaten og sparer forhåpentlig inn tid, så vi blir ferdige i løpet av juni, sier han.