Vegdirektøren: Eiken mangler innsikt

Både Jernbaneverket og Statens vegvesen mener Petter Eiken bommer med sin kritikk.

– Jeg registrerer at Petter Eiken igjen kommer med kritikk av Statens vegvesen for manglende leverandørstrategi og dårlig kommunikasjon med bransjen. Det har han gjort ved flere anledninger, tidligere som leder for Skanska og nå som styreleder i Bygg21. Han viser nok en gang at han ikke har delaktighet og innsikt i den omfattende dialogen vi i de seinere årene har med bransjen, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen til Byggeindustriens siste utgave.

Les også: Eiken: Jernbaneverket og Vegvesenet i krigslignende tilstand med sine leverandører

Men vegdirektøren er enig i at entrepriseformene må videreutvikles.

– Dette arbeider vi kontinuerlig med i tett samarbeid med bransjen – både gjennom en policygruppe for bransjekontakt og i dialog med bransjeorganisasjoner og enkeltaktører, sier Moe Gustavsen.

Han peker på at de har gjort flere grep allerede, blant annet gjennom flere store kontrakter, flere totalentrepriser, konkurransepreget dialog og innføring av samhandling i alle kontrakter.

– Vi har også flere store prosjekter som er gjennomført med flere tildelingskriterier enn pris. Dette krever åpenhet og evne til fornyelse både hos oss og bransjen, og det har vært noe skuffende at det har vært mindre interesse enn forventet på nye konkurranseformer som konkurransepreget dialog. Det er også skuffende at vi i noen tilfeller har havnet i KOFA og rettsapparatet når vi har brukt flere tildelingskriterier enn pris, sier Gustavsen Moe.

Vegdirektøren trekker også frem et nytt konsept for E6 Helgeland som et eksempel på god dialog mellom byggherre og bransje.

– Der tar vi med det beste fra gjennomføringsdelen i OPS, men uten finansieringsdelen. I dette arbeidet har vi involvert både enkeltaktører og bransje. Jeg håper at vi i det viktige arbeidet med å forbedre effektivitet i gjennomføring, kvalitet og sikkerhet i utførelse og mer målrettet FOU kan videreutvikle bransjesamarbeidet. Jeg inviterer gjerne Petter Eiken til å komme med innspill direkte til oss og setter seg inn i det arbeidet som gjøres i denne sammenhengen.

Heller ikke Jernbaneverket kjenner seg igjen i kritikken fra Eiken.

– Det han adresser her er det motsatte av den utviklingen som nå skjer hos oss med større kontrakter, flere totalentrepriser og mer helhetlige prosjekter som styres etter en definert sluttdato ikke etter finansering, sier leverandør- og markedsdirektør Michael Bors i Jernbaneverkets utbyggingsseksjon.

I 2011 gjorde Jernbaneverket sammen med Harald Nikolaisen et strategiskifte der målet var å løfte organisasjonen opp i verdikjeden og jobbe på et mer overordnet nivå som byggherre.

– Tidligere var vi detaljorienterte og hadde mange små kontrakter som vi selv styrte og koordinerte internt. Nå ønsker vi oss bort fra de små detaljene og jobbe mer effektivt og dynamisk på et overordnet byggherrenivå, sier Bors.

Han mener heller ikke forholdet mellom leverandørene og Jernbaneverket, slik Eiken hevder, kan beskrives som en tilstand som minner om krigstilstand.

– Jeg kjenner meg ikke igjen i en slik krigstilstand som han beskriver. Men at det kan oppstå konflikter, det kan det selvsagt. Byggenæringen er en konfliktfylt næring, sier Bors.

– Er dere gode nok på å utvikle entreprenørene?

– Vi kunne sikker vært enda bedre. Vi ønsker i større grad å gjenbruke den kompetansen leverandørene bygger opp, spesielt på små prosjekter. Nå ser vi på mulighetene for å bunte mindre og likelydende oppdrag opp i større kontraktspakker for å utnytte kompetansen bedre, sier Bors.