Eiken: - Jernbaneverket og Vegvesenet i krigslignende tilstand med leverandørene

– Det offentlige kaster bort milliarder av kroner hvert år, og de store infra­struktur­byggerne mangler kontakt med sine leverandører. De lever i en tilstand som ligner på krig – ikke samhandling.

Det sier Bygg21-styrelder og tidligere Skanska-toppsjef Petter Eiken i et intervju i den siste utgaven av Byggeindustrien.

– Offentlige innkjøpere er livredde for å gjøre feil og velger ofte leverandører uten gjennomføringsevne. Konsekvensen er at milliarder kastes bort hvert eneste år, mener Petter Eiken.

LES OGSÅ: Vegdirektøren: - Eiken mangler innsikt

Intervjuet – der Eiken kritiserer offentlige innkjøpere både i det statlige og det kommunale – kommer dagen etter at fungerende toppsjef Ståle Rød i Skanska gikk hardt ut mot Statens vegvesen den avtroppende samferdselsministeren Marit Arnstad.

I lederspalten i Skanskas eget blad Relasjon skrev Ståle Rød følgende:

– Det offentlige skal gå foran i vår næring, som pådriver og forbilde. Her ser jeg et forbedrings-potensial. Vegvesenet og avtroppende samferdselsministers verdier ser dessverre ikke ut til å være sammenfallende med våre. Helhetstenkning i gjennomføringsmodeller ser vi lite til.

Les også: Skanska-leder: - Vegvesenets verdier sammenfaller ikke med våre

I Byggeindustrien-intervjuet er Petter Eiken inne på mye av det samme. Han peker på kommunal sektor som en av de store syndebukkene i det offentlige, men også Vegvesenet og Jernbaneverket får gjennomgå.

– De store infrastrukturbyggerne Jernbaneverket og Statens vegvesen mangler kontakt med sine leverandører – og lever i en tilstand som ligner på krig – ikke samhandling, mener Petter Eiken.

– Kan du utdype hva du mener med krigstilstand?

– De beste private kundene forsøker å utvikle sine leverandører – og profesjonalisere sin egen bestillerfunksjon. Noe av det beste jeg har sett i så måte er Hydro sine kraft-, olje- og gassprosjekter. Infrastrukturbyggerne i Norge ligger langt etter på dette området, mener Eiken.

Han legger til at ett av hovedproblemene er at de offentlige etatene er redde for å komme for tett på enkeltforetak.

– Det kan man jo forstå, men det gjør at den verdifulle dialogen om hva som skal til for å bli en god bestiller ikke oppstår. Jeg oppfatter at Statens vegvesen og Jernbaneverket har mye å hente på å innse at det de gjør som bestillere er avgjørende for bransjeutviklingen. De må også gå i en dialog med leverandørene som øker tillit og respekt. I for mange prosjekter er kommunikasjonen basert på mistillit fra første dag. Slikt genererer konflikter, sier Petter Eiken.

Han peker på land som Storbritannia og Sverige som eksempler der det gjennomføres kompliserte infrastrukturprosjekter med innledende samarbeidsøvelser og målpriskontrakter. Dette er ifølge Eiken en hverdag som er milevis unna den norske.

– Sikkerhetsstatistikken på norske olje- og gassprosjekter er veldig bra, langt bedre enn på infrastrukturprosjekter. Bakgrunnen for dette er kunder som setter krav – i parallell til å hjelpe leverandørene til å bli bedre. Men ikke minst har kundene satt krav til sin egen adferd. Da skjer det også noe, sier Eiken.

Les hele intervjuet med Petter Eiken i Byggeindustrien i Byggeindustrien nummer 15 som er ute torsdag.