AF vil rekruttere nysgjerrige

AF rekrutterer mellom 400-500 ansatte i året, og Bygg Reis Deg er et viktig utstillingsvindu for konsernet i så måte.

– Vi har flere formål med å delta på Bygg Reis Deg. Det ene er å vise frem hva vi driver med og profilere våre seks virksomhetsområder. Det andre er å rekruttere nye personer til vår virksomhet, sier konsernsjef Pål Egil Rønn i AF Gruppen.

Byggeindustrien møtte ham på AFs stand på Bygg Reis Deg, like etter at han hadde holdt sitt foredrag «Effektive prosesser i en prosjektindustri» på åpningskonferansen onsdag 16. oktober.

Rekrutterer året rundt
Rønn forteller at konsernet har løpende rekruttering året rundt og at de hele tiden er på jakt etter nye talenter.

– Det ligger et stort rekrutteringspotensial i en messe med 50 000 besøkende, og dette er en viktig arena for å møte ungdom som vil søke seg til vår bransje, sier Rønn.

Han mener at Bygg Reis Deg kan bidra til å øke interessen for bygg- og anlegg blant ungdom.

Da Byggeindustrien slo av en prat med Rønn traff vi også elever fra anleggslinja på fagskolen Innlandet på Gjøvik på AFs stand.

– Jeg synes det er bra at de store bygg- og anleggsfirmaene viser seg frem, sier Ole Kristian Bjørklund. Selv har han fagbrev som maskinkjører, men utdanner seg nå videre på anleggslinja for å få flere jobbmuligheter.

Han synes det er nyttig å oppsøke de ulike entreprenørselskapene for å se hvilke muligheter som finnes, og på AFs stand fikk han også slå av en prat med konsernsjefen.

Ny kampanje
AF lanserer en helt ny rekrutterings- og profilkampanje i disse dager, hvor nysgjerrighet er satt i sentrum. Reklamefilmen er allerede presentert på flere skoler, og den er også lagt ut på Youtube.

– Nysgjerrighet og vilje til kontinuerlig utvikling gir muligheter enten du vil bli spesialist, leder eller begge deler, sier kommunikasjonsdirektør Wibecke Brusdal.

AF har hatt tradisjon og god erfaring med å rekruttere brorparten av medarbeidere som kommer rett fra skolebenken.

– Enten man er nyutdannet eller har lang erfaring, tror vi at nysgjerrighet er en viktig drivkraft – ikke for nysgjerrighetens skyld, men fordi de som stiller nye spørsmål som regel finner nye svar, avslutter Brusdal, som håper mange nysgjerrige og ivrige elever og studenter vil ta turen innom AFs stand i løpet av messedagene.

Her kan du se den nye rekrutteringsfilmen.