Bygging av jernbanebru gikk på skinner

Entreprenør R-Bygg benyttet Mapei Purtop 1000 som vanntett membran mellom brukar og pukk når Statens Vegvesen bygde ny jernbanebru over Rv. 706 i Trøndelag. Stor slitestyrke, rask installasjon og kort herdetid var avgjørende for valget.

– Purtop 1000 gir umiddelbar vanntetthet etter ett minutt og er klar for gangtrafikk etter fem til ti minutter. Produktet kommer levert på fat, og blir blandet under påføring i sprøyteutstyret. Det er en kjempefordel for oss som legger den, sier Magnus Raknerud i R-Bygg AS i Trøgstad i en pressmelding fra Mapei.

De var underentreprenør for Søbstad A/S, som hadde totalentreprisen da Statens Vegvesen bygde ny jernbanebru som en del av utbedringen av RV 706 mellom Sluppen og Stavne i Trøndelag. R-Bygg benyttet Mapei Purtop 1000 som membran og slitedekke mellom brukar og pukk. Arbeidet ble utført i regn, vind og kalde temperaturer våren 2013.

– Valget av system falt helt naturlig. Vi kunne benytte Purtop 1000 selv om det var dårlig vær, og var ikke avhengig av høy temperatur i underlaget. Etter at produktet hadde herdet la vi pukk direkte på membranen, med sviller og skinner på toppen. Så kunne toget bare komme, forteller han.

Mapei Purtop 1000 er en to-komponent løsemiddelfri CE-merket polyurea som er slitesterk og kjemisk motstandsdyktig. Det kombinerer hurtig herding og ufølsomhet for luftfuktighet med høy slitestyrke, fleksibilitet, strekkfasthet og motstandsdyktighet mot vann og kjemikalier. Produktet har en rekke bruksområder, som for eksempel toppdekker i parkeringsanlegg, taktekking, tetting av tanker og i vannrenseanlegg.

– Det siste året har vi tatt i bruk stadig flere Mapei-produkter og er veldig fornøyd. De har som regel hele produktspekteret vi trenger, slik at vi kan forholde oss til én leverandør på prosjektet. Det er en stor trygghet for oss og byggherre, understreker Magnus Raknerud i R-Bygg AS.