- Menn utløser de alvorligste trafikkulykkene

46 personer ble drept på vegene på Østlandet i 2012. 8 av 10 dødsulykker ble utløst av menn.

– Menn kjører oftere enn kvinner for fort, er oftere ruset og bruker sjeldnere bilbelte. Derfor er de i større grad enn kvinner årsak til de mest alvorlige trafikkulykkene. Det sier leder Magnus Larsson i Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe.

Statens vegvesens årlige ulykkesanalyserapport for fylkene Oppland, Hedmark, Akershus, Oslo og Østfold i 2012 viser en 50 prosents reduksjon i antall drepte sammenlignet med 2007. Antall hardt skadde har gått ned fra 330 til 249 i samme periode. Larsson sier at møteulykker, utforkjøringsulykker og fotgjengerulykker fortsatt er de dominerende ulykkestypene. Totalt mistet 21 bilførere, 4 bilpassasjerer, 6 MC-førere, 7 fotgjengere, 7 syklister og 1 person i Olabil livet på Østlandet i 2012.

Variasjoner fylkene imellom
Etter å ha hatt flere år med økning i antall drepte, hadde Oppland fylke i 2012 en nedgang i tallet på drepte. Hedmark fylke hadde en liten økning i 2012, men har de siste årene hatt en positiv nedgang. I Akershus fylke er det en økning fra 2011, og over tid viser tallene store variasjoner. I Østfold er det status quo, men over tid har det vært en positiv nedgang med færre drepte. For Oslo viser tallene en økning i antall drepte, og over tid kan det virke som om den positive nedgangen er brutt. Siden tallstørrelsene er relativt små må tallene tolkes med varsomhet.

Sårbare fotgjengere i Oslo
- Det er grunn til å følge spesielt ulykkesutviklingen i Oslo. Trafikkbildet her er ofte sammensatt og uoversiktlig. Ulykkene rammer i stor grad de myke trafikantene. Jeg etterlyser blant annet en bedre kommunikasjon mellom bilfører, fotgjengere og syklister. Fotgjengere må også ta sitt ansvar, blikk-kontakt med sjåføren før man krysser vegen kan ofte være en god start, sier Magnus Larsson i Statens vegvesen Region øst.

Han sier også at det fysiske vegmiljøet må utformes slik at kommunikasjon mellom de ulike trafikantene blir lettere.

- Vi vet at opphøyde gangfelt er et eksempel på tiltak som bidrar til langt bedre kommunikasjon mellom sjåfør og fotgjenger, forutsatt at begge parter er oppmerksomme, sier Larsson.

Menn utløser ulykker
Ulykkesanalysen for 2012 viser at menn utløser flest trafikkulykker.

- I hele 8 av 10 dødsulykker er det menn som utløser ulykken. Selv om vi tar hensyn til at menn generelt kjører mer bil enn kvinner, er tallene urovekkende. At menn oftere enn kvinner utløser de mest alvorlige dødsulykker i trafikken er noe vi har sett over flere år. Menn har høyere risiko for å bli hardt skadet eller drept, noe som trolig kommer av at menns ulykker skjer i høyere hastigheter enn kvinners, sier Larsson.

- Jeg tror flere menn med fordel kunne lært mer av kvinnene om risikovurdering. Kvinner generelt er mer forsiktige i trafikken. På dette området trenger vi mer forskning om kjønnsforskjellene. Vi ser nå at kvinnene på enkelte områder tar etter mennene, særlig gjelder dette mobilbruk under kjøring, sier Magnus Larsson.

Uoppmerksomme sjåfører
Det er som regel flere årsaker til at trafikkulykkene inntreffer. Ofte er uoppmerksomhet en medvirkende faktor. Trøtte sjåfører er spesielt en fare i trafikken.

- I perioden 2005-2012 var trøtthet direkte utløsende faktor i 15 prosent av møteulykkene, mens i hele 30 prosent var det medvirkende. Det betyr at i mer enn 1 av 3 dødsulykker var trøtthet en direkte eller medvirkende faktor for at møteulykken skjedde, sier Magnus Larsson.

Larsson ønsker mer forsterket midtoppmerking og flere midtdelere. Han mener også at det er positivt at det i stadig flere nye biler kommer trøtthetsvarslere, og at de mest avanserte bilene på markedet i dag har flere ulike støttesystemer som varsler når det oppstår konfliktsituasjoner.

Han ønsker fortsatt fokus på de «trøtte sjåførene», og viser til kampanjen «Stopp og sov» som et godt eksempel på tiltak som var rettet mot denne målgruppen.

Larsson forteller at for høy fart etter forholdene på stedet også går igjen som en sterkt medvirkende faktor.

- Vi ser at mange bilister holder for høy fart i forhold til risikobildet på det aktuelle stedet, spesielt når det er vinterføre. Når enkelte i tillegg feiltolker trafikkbildet går det dessverre ofte galt, sier Larsson.

Økt konsentrasjon

Larsson etterlyser mer fokus på konsentrasjon i trafikken.

- Vi må alle bli flinkere til å registrere faremomentene i trafikken. Generelt vil jeg si at vi alle kan bli bedre på å øke konsentrasjonen når vi kjører, sykler eller går. Mitt råd til sjåfører er: sørg for å være uthvilt, tilpass og reduser farten etter de lokale forholdene og bruk bilbelte, avslutter Magnus Larsson.