- TØIs E39-konklusjoner er feil

Olav Ellevset, prosjektleder for Ferjefri E39, er dypt uenig i konklusjonene Transportøkonomisk institutt (TØI) presenter i en ny rapport.

I et intervju med NRK sier Harald Minken i Transportøkonomisk institutt (TØI) at Ferjefri E39 er en dårlig ide. Han begrunner det med at prosjektet har negativ samfunnsøkonomisk nytte.

Prosjektleder Olav Ellevset i Statens vegvesen mener TØIs konklusjoner er feil og han synes det er vanskelig å forholde seg rapporten.

- Transportøkonomisk institutt bruker samme metodikk som alltid og den har ikke gitt et lønnsomt veiprosjekt i Norge på flere tiår. Denne type vurderinger får en begrenset verdi fordi den stemmer dårlig overens med hvordan både vi, politikere og andre folk oppfatter situasjonen, sier Ellevset til Byggeindustrien.

Bommer på vekstanslag

Han mener TØIs først og fremst bommer på sine vekstanslag for trafikken. Instituttets konklusjoner står nemlig i sterk kontrast til trafikkutviklingsanalysene Statens vegvesen forholder seg til. Etaten ser en betydelig vekst i E39-trafikken fremover og de har gode tall på hvilken effekt slike veiutløsningsprosjekter får i et så høyøkonomisk område.

- Sammen med Rambøll og Sintef har vi bygd opp og en transportmodell som vi mener skal reflektere virkningene av E39-prosjektene på en best mulig måte. Hvis vi i denne modellen fjerner alle ferjene på E39 og erstatter de med bruer, blir trafikken 2,5 til 5 ganger høyere ved alle sju sambandene som ligger i prosjektet. Dette skyldes sterkt undertrykt trafikk og at trafikk omfordeles fordi E39 da blir korteste rute, forklarer Ellevset.

Store samfunnsmessige effekter

Prosjektlederen fremhever at de transportøkonomiske innsparingene er god nok grunn til å gjennomføre Ferjefri E39 prosjektet, men han minner samtidig om at politikere, næringsliv og den vestlandske befolkning generelt også er opptatt av og klar over hvilke betydelige langsiktige samfunnsmessige effekter E39-prosjektet vil har for vestlandsområdet.

- Ferjefri E39 er på mange måter et game-changer prosjekt på linje med for eksempel Øresundforbindelsen og Storebæltbroen. Det er umulig å fremskrive de nøyaktige effektene, men på lengre sikt vil Ferjefri E39 føre til store strukturendringer, blant annet vil det gi nye forutsetninger for utdanningsstrukturen, det gir nye forutsetninger for helsestrukturen og det gir nye forutsetninger for administrative og politiske regioner. Det er denne type effekter man legger vekt på politisk og som vi ser at helt klart vil være med på å gjøre landsdelen langt mer effektiv, påpeker Ellevset.

Tror du politikerne vil vektlegge TØIs rapport?

- Det skal ikke jeg ha noe formening om, men mitt inntrykk er at det er de langsiktige strukturendringene og mulighetene for næringsliv og sysselsetting som blir vektlagt politisk, svarer Ellevset.