Kjell Kvarekvål
Direktør markedskommunikasjon
JM Norge AS
Andre gjestekommentatorer
Baard Schumann, Selvaag Bolig
Egil Skavang, Arkitektbedriftene
Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse
Frode Nilsen, LNS
Kjell Senneset, Prognosesenteret
Johan Arnt Vatnan
Terje R. Venold, Veidekke
Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen
Peter Gjørup, NCC
Anne Marit Bjørnflaten, Ap
Jon-Erik Lunøe, OBOS Prosjekt
Ole Wiig, NSW
Steinar Gullvåg, AP
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Morten Christensen, MajaTeknobygg
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Stein Tosterud, Unicon
Sven Chr. Ulvatne, Backe Entreprenør Holding
Trygve Slagsvold Vedum, Sp
Elisabeth Enger, Jernbaneverket
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Jon Sandnes, BNL
Kyrre Olaf Johansen
Trond Johannesen, MEF
Martin Mæland, OBOS
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk
Tale Halsør, ZERO
Petter Eiken
Thor Eek, NBBL
Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet
Per Arne Bakken, Nordbohus
Øyvind Skarholt, Byggevareindustriens Forening
Tore Frellumstad, Abelia
Per Jæger, Boligprodusentenes Forening
Uansett din bakgrunn, kjære kommende boligminister, har du store muligheter til å bli en minister som vil bli husket for sterke bidrag til varige endringer som utvikler Norge.
En god boligpolitikk vil styrke nasjonens konkurranseevne og bidra til høyere livskvalietet for befolkningen med et tilstrekkelig antall differensierte og gode boliger til fornuftige priser. Det finnes noen «lavthengende frukter» som kan plukkes raskt, men den store forskjellen vil være om du greier å sikre en langsiktig god boligforsyning i de delene av landet som utvikler seg raskt.
Debatten det siste året har gitt deg et sterkt tverrpolitisk mandat for såvel endringer og forbedringer av boligpolitikken som samordnet utvikling av boliger, næring og infrastruktur i de områder der behovet er stort. Samarbeid på tvers av berørte departement og organer er en forutsetning for å lykkes med utøvelsen av god og offensiv boligpolitikk. Blant annet Kommunaldepartementet, Miljøverndepartementet og Samferdselsdepartementet er med å legge premissene.
Du vil ikke mangle arbeidsoppgaver. Utfordringene innen boligområdet står i kø. En utfordring er å åpne opp for en mer differensiert utvikling av kvaliteter i boliger. Det burde være unødvendig å dytte høye ekstrakostnader for arealbruk og kvaliteter på store grupper av boligkjøpere som ikke ønsker disse. Hvilke kvalitetskrav som må være absolutte og hvor det åpnes for større valgfrihet må avklares gjennom et reelt samspill med aktørene i boligbransjen. Ulike statlige krav som i seg selv kan ha en ideell målsetting, er unødig kostbare av flere grunner.
Svært mange av kravene:
* Er lite målrettet
* Endres for hyppig
* Er lite samordnet med både bransjen og offentlige myndigheter i mellom
* Fremmer ikke innovasjon i bransjen
* Fastslår ikke ønsket funksjonen, men mer krav til hvordan løsninger skal utarbeides
* Svekker ikke-regulerte funksjoner og kvaliteter i boliger – som for eksempel stuen
Markedet sørger selv for videreutvikling av viktige kvaliteter i boliger. Private boligutviklere velger høy kvalitet når det vurderes riktig ut fra kundenes perspektiv og passer med virksomhetens strategi. Det gjorde for eksempel vi i JM da vi i fjor bestemte oss for utelukkende å bygge boliger med 25 prosent bedre energieffektivitet enn myndighetenes krav i teknisk forskrift, TEK10.
Nettopp vurdering av tekniske bestemmelser, TEK10, vil være en av de første oppgavene boligministeren bør gyve løs på. Fokus bør være åpning for differensiere tilgjengelighetskrav utendørs og innendørs. Egenkapitalkrav og spareordninger er det også natulig at boligministeren løfter frem i regjeringen. Likeså bør gyldighetstiden for godkjente reguleringsplaner økes. Endringer i disse bestemmelsene vil gi flere boliger og gunstigere priser.
Tilgang til tilstrekkelig antall tomter i årene fremover vil være avgjørende for å sikre nok boliger der det er behov og etterspørsel for det. Det kan en nytenkende og offensiv boligminister sørge for. Arbeidet må starte nå og vil kreve sterk ledelse over lang tid. Noen innsatsområder er:
1. Planprosesser – tid og og forutsigbarhet
Her må det settes offensive mål om minimum reell halvering av tidsforbruk, herunder er maksimumskrav til dokumentasjon og krav til behandlingstid nødvendig.
2. Innsigelser – potensielle og faktiske
Kraftig innskrenkning av mulighet til å fremme «tilfeldige» innsigelser. Bare reelt vesentlige forhold skal kunne berettige innsigelser. Kraftig reduksjon i behandlingstid hos offentlige instanser.
3. Prioritering av bolig fremfor andre formål
Boligbygging legger premissene for utvikling av andre formål – ikke omvendt.
4. Byggesaksbehandling
Vesentlig forenkling er nødvendig.
5. Forpliktende samordning av bolig, næring og infrastruktur
En stor plan for samarbeid i Oslo og Akershus, Plansamarbeidet, er godt i gang. Forpliktende oppfølging og avtaler blir helt sentralt og må kobles til økonomiske incentiver. Modellen kan følges andre steder i landet.
Når du har nådd målene innen disse seks områdene vil du bli husket som en vesentlig minister og politiker. Vi vil gjerne bidra til at du lykkes.
Lykke til med det viktige arbeidet!
Kjell Kvarekvål
JM Norge
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer