Kjære kommende boligminister!

Høyre var som opposisjonsparti tydelig på at Norge trenger en boligminister. Vi forventer at ansvaret blir entydig plassert i den nye regjeringen.

Kjell Kvarekvål

Direktør markedskommunikasjon
JM Norge AS

Andre gjestekommentatorer

Baard Schumann, Selvaag Bolig

Egil Skavang, Arkitektbedriftene

Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse

Frode Nilsen, LNS

Kjell Senneset, Prognosesenteret

Johan Arnt Vatnan

Terje R. Venold, Veidekke

Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen

Peter Gjørup, NCC

Anne Marit Bjørnflaten, Ap

Jon-Erik Lunøe, OBOS Prosjekt

Ole Wiig, NSW

Steinar Gullvåg, AP

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Morten Christensen, MajaTeknobygg

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Stein Tosterud, Unicon

Sven Chr. Ulvatne, Backe Entreprenør Holding

Trygve Slagsvold Vedum, Sp

Elisabeth Enger, Jernbaneverket

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Jon Sandnes, BNL

Kyrre Olaf Johansen

Trond Johannesen, MEF

Martin Mæland, OBOS

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk

Tale Halsør, ZERO

Petter Eiken

Thor Eek, NBBL

Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet

Per Arne Bakken, Nordbohus

Øyvind Skarholt, Byggevareindustriens Forening

Tore Frellumstad, Abelia

Per Jæger, Boligprodusentenes Forening

Uansett din bakgrunn, kjære kommende boligminister, har du store muligheter til å bli en minister som vil bli husket for sterke bidrag til varige endringer som utvikler Norge.

En god boligpolitikk vil styrke nasjonens konkurranseevne og bidra til høyere livskvalietet for befolkningen med et tilstrekkelig antall differensierte og gode boliger til fornuftige priser. Det finnes noen «lavthengende frukter» som kan plukkes raskt, men den store forskjellen vil være om du greier å sikre en langsiktig god boligforsyning i de delene av landet som utvikler seg raskt.

Debatten det siste året har gitt deg et sterkt tverrpolitisk mandat for såvel endringer og forbedringer av boligpolitikken som samordnet utvikling av boliger, næring og infrastruktur i de områder der behovet er stort. Samarbeid på tvers av berørte departement og organer er en forutsetning for å lykkes med utøvelsen av god og offensiv boligpolitikk. Blant annet Kommunaldepartementet, Miljøverndepartementet og Samferdselsdepartementet er med å legge premissene.

Du vil ikke mangle arbeidsoppgaver. Utfordringene innen boligområdet står i kø. En utfordring er å åpne opp for en mer differensiert utvikling av kvaliteter i boliger. Det burde være unødvendig å dytte høye ekstrakostnader for arealbruk og kvaliteter på store grupper av boligkjøpere som ikke ønsker disse. Hvilke kvalitetskrav som må være absolutte og hvor det åpnes for større valgfrihet må avklares gjennom et reelt samspill med aktørene i boligbransjen. Ulike statlige krav som i seg selv kan ha en ideell målsetting, er unødig kostbare av flere grunner.

Svært mange av kravene:
* Er lite målrettet
* Endres for hyppig
* Er lite samordnet med både bransjen og offentlige myndigheter i mellom
* Fremmer ikke innovasjon i bransjen
* Fastslår ikke ønsket funksjonen, men mer krav til hvordan løsninger skal utarbeides
* Svekker ikke-regulerte funksjoner og kvaliteter i boliger – som for eksempel stuen

Markedet sørger selv for videreutvikling av viktige kvaliteter i boliger. Private boligutviklere velger høy kvalitet når det vurderes riktig ut fra kundenes perspektiv og passer med virksomhetens strategi. Det gjorde for eksempel vi i JM da vi i fjor bestemte oss for utelukkende å bygge boliger med 25 prosent bedre energieffektivitet enn myndighetenes krav i teknisk forskrift, TEK10.

Nettopp vurdering av tekniske bestemmelser, TEK10, vil være en av de første oppgavene boligministeren bør gyve løs på. Fokus bør være åpning for differensiere tilgjengelighetskrav utendørs og innendørs. Egenkapitalkrav og spareordninger er det også natulig at boligministeren løfter frem i regjeringen. Likeså bør gyldighetstiden for godkjente reguleringsplaner økes. Endringer i disse bestemmelsene vil gi flere boliger og gunstigere priser.

Tilgang til tilstrekkelig antall tomter i årene fremover vil være avgjørende for å sikre nok boliger der det er behov og etterspørsel for det. Det kan en nytenkende og offensiv boligminister sørge for. Arbeidet må starte nå og vil kreve sterk ledelse over lang tid. Noen innsatsområder er:

1. Planprosesser – tid og og forutsigbarhet
Her må det settes offensive mål om minimum reell halvering av tidsforbruk, herunder er maksimumskrav til dokumentasjon og krav til behandlingstid nødvendig.

2. Innsigelser – potensielle og faktiske
Kraftig innskrenkning av mulighet til å fremme «tilfeldige» innsigelser. Bare reelt vesentlige forhold skal kunne berettige innsigelser. Kraftig reduksjon i behandlingstid hos offentlige instanser.

3. Prioritering av bolig fremfor andre formål
Boligbygging legger premissene for utvikling av andre formål – ikke omvendt.

4. Byggesaksbehandling
Vesentlig forenkling er nødvendig.

5. Forpliktende samordning av bolig, næring og infrastruktur
En stor plan for samarbeid i Oslo og Akershus, Plansamarbeidet, er godt i gang. Forpliktende oppfølging og avtaler blir helt sentralt og må kobles til økonomiske incentiver. Modellen kan følges andre steder i landet.

Når du har nådd målene innen disse seks områdene vil du bli husket som en vesentlig minister og politiker. Vi vil gjerne bidra til at du lykkes.

Lykke til med det viktige arbeidet!

Kjell Kvarekvål
JM Norge