Lyser ut Pihl-kontrakt på nytt

I august stoppet rassikringsprosjektet på fylkesveg 517 Lovraeidet helt opp fordi den danske entreprenøren gikk konkurs. Nå er prosjektet lyst ut på nytt.

– Vi har sagt opp kontrakten med konkursrammede E.Pihl & Søn AS og lyst ut tilbud på fullføring av prosjektet, forteller Knut Utaaker, prosjektleder i Statens vegvesen i en melding.

Den danske entreprenøren har hatt flere kontraktar i Norge, blant annet i region nord. Der viderefører det islandske datterselskapet Istak, som også har stått for byggingen på Lovraeidet, alle kontraktane med vegvesenet. I region vest går det derimot mot en annen løsning.

– Vi vurderer en ny utlysing som mest økonomisk fordelaktig for prosjektet, forklarer Utaaker.

Tunnelen er sprengt
Mye arbeid er allerede gjort på Lovraeidet.

– Den 950 meter lange Hamratunnelen er ferdig sprengt ut. Det er utført fjellsikring i tunnelen. Vi har også ryddet skog og gjort noe arbeid på veien ute, forteller Utaaker.

Entreprenøren som får kontrakten skal gjøre ferdig arbeidet i tunnelen og bygge to tunnelportaler. I tillegg bygge to tekniske bygg, to lette fyllinger og to jordbruksunderganger.

– Det meste står dessuten att på å grave, sprenge og bygge opp veien ute, forklarer Utaaker.

Ferdig neste år
Tilbudsfristen på kontrakten for å fullføre prosjektet er 15. november.

– Vi regner med at anleggsarbeidet starter opp igjen i januar og blir ferdig høsten 2014, avslutter Knut Utaaker.

Til sammen skal 3,15 kilometer vei utbedres og legges om langs den rasutsette strekningen ved Lovravatnet i Suldal. Prosjektet grenser mot tilførselsveiene til Sandsfjordbrua.