Etablerer infrastrukturfond på 100 milliarder kroner

Erna Solberg og Siv Jensen la mandag kveld frem sine planer for samferdselssatsingen for den nye regjeringen. Det innebærer blant annet etableringen av et nytt veiselskap og et eget infrastrukturfond på 100 milliarder kroner.

– Vi skal bygge landet med ny og god samferdsel, uttalte kommende statsminister Erna Solberg da hun og Siv Jensen presenterte den nye regjeringsplattformen på Sundvolden Hotel.

Hun uttalte at de skal bruke mer penger på samferdsel og at utbyggingen skal skje raskere.

– Vi har en rekke tiltak rundt dette, sa Solberg. Blant annet trakk hun frem at det skal etableres et eget veiutbyggingsselskap. Dette utbyggingsselskapet skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbyggingen mer effektivt. Selskapet finansieres med egenkapital, men kan også ta opp lån med statsgaranti. Selskapet kan overta utbyggings-, drifts- og finansieringsansvar for utbygging av store  samferdselsprosjekter. Man kan også overdra eksisterende prosjekter til selskapet. I forbindelse med statsbudsjettet fastsettes rammene for selskapet. Selskapet skal blant annet kunne gjennomføre prosjekter gjennom OPS.

I tillegg etableres et infrastrukturfond på 100 milliarder kroner. Dette bygges opp over inntil fem år. Avkastningen øremerkes i statsbudsjettet til vei-, jernbane- og kollektivnettet samt bredbånd og IKT-infrastruktur, med forutsigbar og varig finansiering av infrastruktur-investeringene som overordnet mål

- Regjeringen vil bygge landet. For å gi gode velferdstjenester og sikre konkurransekraften trenger vi effektiv infrastruktur med høy kvalitet. Høyre-FrP-regjeringen vil derfor ha en stor satsing på samferdsel, og ta i bruk nye virkemiddel for å bygge raskere. Bedre vei og bane vil skape nye bo- og arbeidsmarkedsregioner. En sterk kollektivsatsing der staten tar en større del av kostnaden, vil gjøre at byene kan vokse mens klimagassutslippene går ned, uttalte Solberg og Jensen.

De ga også uttrykk om en sterkere kollektivsatsing og mindre bruk av bompenger.

Solberg lover også en sterkere kollektivsatsing og lavere «bompengebelastning».

De vil også jobbe for å utarbeide en nasjonal motorveiplan.

Les hele Sundvolden-plattformen her

Innen samferdsel vil regjeringen:

* Etablere et infrastrukturfond på 100 mrd. kroner som bygges opp over inntil 5 år. A vkastningen øremerkes i statsbudsjettet til vei- , jernbane - og kollektivnettet samt bredbånd og IKT-infrastruktur, med forutsigbar og varig finansiering av infrastruktur-investeringene som overordnet mål.

* Sikre en god erstatningsordning for personer som får båndlagt sin eiendom til infrastrukturformål.

* Starte arbeidet med å innhente vedlikeholdsetterslepet på infrastruktur.

* Legge frem en proposisjon som drøfter samling av bompengeselskapene til ett eller et mindre antall selskaper som administrerer bompengeinnkreving, dersom det foreligger et effektiviseringspotensial.

* Bidra til at analysene knyttet til samfunnsøkonomisk lønnsomhet forbedres. I planleggingsprosesser må realistiske trafikkprognoser legges til grunn, slik at infrastrukturen dimensjoneres i tråd med reelt behov.

* Fremme en sak som presenterer ulike løsninger for hvordan Stortinget i fremtiden skal kunne vedta nasjonal e planer med mål, rammer, tiltak og finansiering, og hvordan fagetatene kan overta ansvaret for detaljer og gjennomføring.

* Bygge vei og jernbane raskere gjennom å redusere planleggingstiden. Målsettingen vil være en halvering av tiden. Innsigelser i planleggingsprosessen samordnes bedre.

* Organiseres tørre vei- og jernbaneutbygginger som egne prosjekter der offentlig-privat samarbeid (OPS) brukes som gjennomføringsstrategi.

* Øke bruken av statlig regulering for prosjekter av nasjonal betydning.

* Investere en større del av avkastningen fra Statens pensjonsfond utland i veier, jernbane og annen samferdselsinfrastruktur.

Les hele Sundvolden-plattformen her