Eventyret på Gardermoen

Etter mye kamp ble det endelig bestemt å legge Norges nye hovedflyplass på Gardermoen. Tirsdag 8. oktober er det 15 år siden Oslo Lufthavn (OSL) ble åpnet. Trafikkutviklingen har vært formidabel, og nå er en ny omfattende utbygging i gang. Skjønt flyplassen har nærmest fra starten av vært en eneste stor byggeplass.

I Oslo Lufthavns første fulle driftsår, 1999, reiste 14 217 050 passasjerer fra lufthavnen. I 2012 var det 22 080 433 passasjerer som reiste fra OSL, en økning på nesten 64,4 %. I februar 2013 passerte Oslo Lufthavn for første gang København og var dermed den største lufthavnen i Norden den måneden.

I løpet av lufthavnens 15 år har det vært en rivende utvikling. Sentralhallen er utvidet, non-Schengen-området er bygget, det har blitt etablert nye flyoppstillingsplasser og nye arealer for restauranter og butikker og ankomstbutikken for duty free er utvidet fem ganger.

Utbyggingen av Oslo Lufthavn er i full gang og hele prosjektet skal ferdigstilles i 2017. Dette er et av Norges største byggeprosjekter og gir 17 nye flyoppstillingsplasser, hvorav 11 er brotilknyttede.

Sommeren 2013 har vært den travleste i lufthavnens historie. I juli måned reiste 2 219 419 millioner passasjerer over Oslo Lufthavn, en økning på 7,1 % fra fjoråret. Dette er ny rekord for antall reisende på en måned.

Noen nordmenn liker ikke å fly. De mener at flyreiser er forurensende og farlig for klimaet. Dette er en bekymring det store flertall av det norske folk ikke deler. Flyplassene har åpnet Norge og verden for folk flest. For mange har flyene gitt folk en bedre hverdag og nye muligheter for rekreasjon og fritid. Nordmenn er i verdensklasse også når det gjelder flyreiser.

Gardermoen har også skapt en utrolig vekst i området. Hadde ikke hovedflyplassen kommet ville det ha vært stille på indre Østland. Hver eneste dag befester Gardermoen sin stilling - også som kurs- og konferansesenter. Gardermoen er blitt hele Norges møteplass.