Byrådet i Oslo gir grønt lys for ny E18

Mot Plan- og bygningsetatens anbefalinger sa byrådet i Oslo fredag ja til ny E18 i vest.

Dette skriver Aftenpostens osloby.no fredag.

I april presenterte Statens vegvesen planene om en fordobling av antall felt fra seks til 12, med 14 kjørefelt ved siden av hverandre på det bredeste, på E18 mellom Oslo og Asker.

Plan- og bygningsetaten gikk mot planene da planen var på høring, og uttalte at veisatsingen ville ta kvelertak på byen, med økt trafikk og økt forurensing.

Etatsdirektør Ellen de Vibe anbefalte Rådhuset å reise innsigelse mot forslaget til kommunedelplan. Men dette rådet har byrådet ingen planer om å følge, skriver Osloby.

- Vi er positive til ny E18, sier byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H).

- Dette prosjektet legger grunnlag for å utvikle nye kollektivknutepunkter i vestkorridoren, som Sandvika og Høvik, med vekt på boliger og arbeidsplasser. Det vil også gi høystandard kollektivfelt i begge retninger, separert fra øvrig E18-trafikk. Dette gir mulighet for en god utvikling i hele Vestkorridoren.

For å få bukt med problemene Plan- og bygningsetaten forutser, satser Fredriksen og bystyret på at flere busser i separate felt, ekspressveier for sykkel, og bedre fremkommelighet på veinettet skal få flere til å reise kollektivt.

Ny Fornebubane, flere innfartsparkeringsplasser og mulig utvidelse av såkalt beboerparkering er også tiltak som vil bremse biltrafikken, og gjøre det mer attraktivt å kjøre kollektivt, mener byrådet.

Les hele saken på Osloby her.