- Privat veiselskap gir mer helhetlig utbygging

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Bård Hoksrud, tror på større gjennomføringsevne og mer langsiktighet med et privat veiselskap etter østerisk modell.

Et av punktene i den nye regjeringens samarbeidsavtale mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti hvor alle fire partier har kommet til enighet, er punktet om å etablere et eget utbyggingsselskap for vei.

«Det etableres et eget utbyggingsselskap som skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbygging mer effektivt. Satsingen på utbygging av vei og kollektivtransport økes utover NTP, og bompengeandelen i nye prosjekter reduseres», heter det i avtalen.

Les hele samarbeidsavtalen her (PDF).

Samferdselspolitisk talsmann i Frp og annen nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud, forteller at den foreslåtte ordningen er gjort etter eksempel fra Østerrike, hvor de har greid å bygge 1.810 kilometer motorvei på de 20-30 årene med lignende ordning.

– Transport- og kommunikasjonskomiteen var i Østerrike i hva som nå blir forrige periode, og fikk sett litt på hvordan de har lyktes der, sier han til Byggeindustrien.

Selvstendig og langsiktig

– Nå ønsker vi å gjøre noen større restruktureringer, og etablere et selskap som får inn egne inntekter, og kan handle selvstendig. Slik får vi helhetlige og mer langsiktige veiutbygginger som ikke er avhengige av statsbudsjettet år for år. Slik som det er nå, har vi hatt situasjoner hvor gravemaskinene har stått stille i månedsvis i påvente av nytt budsjett, sier han.

Hoksrud mener at etableringen av et stort norsk veiselskap i utgangspunktet kan komme i gang raskt, men at detaljene ved en slik etablering nok må dikteres gjennom forhandlinger med de to regjeringspartiene.

– Det er et ønske fra Frp sin side å få i gang dette arbeidet så raskt som mulig, og alle de ikke-sosialistiske partiene er positive til forslaget. Å etablere et slikt selskap er en forholdsvis enkel greie, så vi håper å komme i gang snart.

Ikke bomfritt

Selv om bompengeandelen i nye veiprosjekter skal bli lavere, uttaler Hoksrud overfor NTB at han erkjenner at bilistene også i framtiden vil måtte betale bompenger på norske veier.

– Vi har fått gjennomslag for en redusert andel av bompenger i nye veiprosjekter. Dessuten skal det etableres et eget statlig utbyggingsselskap som skal sørge for raskere og mer effektiv veibygging. Dette er så langt vi har kommet til nå, sier Hoksrud til NTB.

– Vi har 16,3 prosent av velgerne i ryggen. Det er bra, men innebærer at 83,7 prosent av velgerne fortsatt vil ha innslag av bompenger – slik alle andre partier på Stortinget også tar til orde for, sier han.

Les også: BNL: - Merkedag for arbeidet med seriøsitet