Norsk regelverk hindrer mobilkrantransport

Store deler av det norske veinettet tillater ikke mobilkrantransport. Følgene blir skyhøye ekstrakostnader i forbindelse med demonteringer og lange omveier for frakt av kranene.

Knutsen Maskin AS på Jessheim er en av aktørene som sliter med både et rigid norsk regelverk og en veistandard som ikke er i tråd med EUs standard for slik transport.

– Mobilkraner som er produsert etter EUs standard som er 12 tonn per aksling, var ikke mulig å få på norske veier før begynnelsen av 2000-tallet, men da også bare på en veldig begrenset del av veinettet, sier Thor Nordahl, daglig leder i Knutsen Maskin til Byggeindustrien.

– Kundene må betale
Over ti år senere sliter fortsatt mobilkranbransjen mot myndighetenes krav ettersom bare enkelte veistrekninger tillater 12 tonns akseltrykk.

– Situasjonen er håpløs. Vi må fortsatt bygge om mange av kranene fordi 12 tonns akseltrykk ikke tillates. Eller vi må demontere mobilkrana, eller sette på ekstra akslinger på den. Per i dag kan vi fortsatt ikke kjøre med disse kranene mellom Oslo og Trondheim eller Oslo og Stavanger uten å demontere dem eller bygge dem om. Det er kundene våre som får regningen, og de må betale enorme summer ekstra i tillegg til at arbeidet deres ofte blir forsinket, sier en oppgitt Nordahl.

Høringsrunde uten konklusjon
I desember i fjor ble en høringsrunde i regi av Vegdirektoratet for å utvide veinettet for 12 tonns akseltrykk avsluttet.

– Ingen ting har skjedd etterpå, og ingen konklusjon er kommet ut av høringen. Vegdirektoratet har ikke kommet videre, og dekker seg bak at de ikke finner ressurser til å beregne om veier og broer tåler 12 tonns akseltrykk. Men de har ikke kommet med noen offisiell forklaring på hvorfor ingen ting har skjedd, sier Nordahl.

Trailer med mobilkran tillatt
Han nevner som eksempel at tømmertransporten i Norge, får lov til å kjøre med akseltrykk som ikke er i tråd med regelverket.

– Over natten ble det tydeligvis besluttet at tømmerbilene skulle få lov til å kjøre med både høyere laster og lengder. Men når det er snakk om mobilkraner skal det altså ta uendelig lang tid å få utvidet muligheten til å kunne forflytte seg rundt. Det er faktisk slik at også mobilkranene utfører en nødvendig jobb i samfunnet, og skaper og tar vare på arbeidsplasser. Det kan virke som om tømmertransport har fått permanent dispensasjon for å omgå reglene når det gjelder både lengde og vekt, sier Nordahl, og ønsker å sette saken i et perspektiv på denne måten:

– Det er fullt tillatt å sette en 60 tonn tung mobilkran på en trailer slik at totalvekten blir nærmere 100 tonn og så gjøre forflytningen, i stedet for at kranen alene på 60 tonn kan kjøre. Dette sier mye om det jeg mener er galskap i regelverket, sier Nordahl.

– Det må ryddes opp
Nestleder i Transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp), er sjokkert over vanskelighetene mobilkranbransjen strir med.

– Mobilkranbransjen spesielt og samfunnet generelt er ikke tjent med dette. Veinettet er falleferdig i store deler av Norge, men ikke så dårlig at ikke en og annen mobilkran kan kjøre når tungtransport for øvrig dundrer av gårde i tusentall daglig. Veistandarden må rustes opp etter flere tiår med forsømmelser, men det er å ri prinsipper når man følger et regelverk bare for å følge det. Det blir bare dumt når det er lov å frakte en tung mobilkran på en trailer hvor totalvekten nærmer seg 100 tonn, men ikke la mobilkraner på 60 tonn kjøre alene. Dette er en sak jeg vil følge opp, sier Bård Hoksrud til Byggeindustrien.

Det har ikke lyktes Byggeindustrien å få kommentarer fra Vegdirektoratet.