Farriseidet Porsgrunn: Fra melkerute til ekspresslinje

Jernbaneverkets kjempeprosjekt Farriseidet – Porsgrunn involverer noen av landets største entreprenører, den største enkeltkontrakten Jernbaneverket alene har signert på grunnarbeider, og 22 kilometer jernbanelinje for hastigheter opp til 250 kilometer i timen.

Gigantprosjektet Farriseidet – Porsgrunn skal redusere reisetiden mellom Porsgrunn og Larvik med rundt 65 prosent. For om lag 6,35 milliarder kroner skal jernbaneverket bygge seg gjennom fjell og over dal for å få en nesten snorrett vei mellom de to byene.

Dagens bane er 35 kilometer lang, og går i den samme melkeruten som den først ble bygget i år 1882 som en del av Vestfoldbanen.

­– Den gang bygde man banen langs Farrisvannet for å slippe å bygge tunnel og bru gjennom det kuperte terrenget som ligger mellom Farriseidet i Larvik og Porsgrunn. Enkelte steder kan ikke toget gå fortere enn 50 kilometer i timen, og det er raskere å kjøre bil, forteller prosjektleder for Farriseidet – Porsgrunn, Lars Andre Tangerås.

Den nye jernbanelinjen er nesten halvparten så lang. Dobbeltsporet takler hastigheter på opptil 250 kilometer i timen, og turen som i dag tar 34 minutter, vil gjøres unna på 12.

På grunn av manglende kapasitet på den gamle ruten, avvikles omtrent halvparten av avgangene ved hjelp av buss for tog. Med den nye banen vil kapasiteten femdobles.

Forventet kostnad er, ifølge Tangerås, 6,35 milliarder kroner.

– Både framdriftsmessig og økonomisk er prosjektet i rute, sier Tangerås.

Rekordkontrakt

Tidlig på 90-tallet startet planleggingen for å bygge nytt jernbanespor mellom Larvik og Porsgrunn, og i september 2011 kom meldingen om at prosjektet Farriseidet – Porsgrunn skulle få oppstartmidler neste år. 19. september2012 fyrte samferdselsminister Marit Arnstad av første salve i utbyggingen. Ett år senere er arbeidet godt i gang på alle av de fire grunnentreprisene prosjektet består av.

Den største av disse dekker den 9,5 kilometer lange traseen på Vestfold-siden av banen. Entreprisen innebærer den 3.670 meter lange Martineåsentunnelen, 438 meter lange Vassbotn bru, to mindre tunneler og fire mindre bruer. Kontrakten med Skanska, på 1,35 milliarder kroner, er den største bygg- og anleggskontrakten som Jernbaneverket noen sinne har skrevet under alene.

Vestover på prosjektet, inn i Telemark, er Skillingsmyr-entreprisen, som utføres av Veidekke, Storberget-entreprisen, som utføres av NCC Construction, og Eidanger-entreprisen, som utføres av Implenia Norge.

Jernbaneutbyggingen i Norge er inne i en storhetstid, med Holm – Nykirke-prosjektet, som skal stå ferdig høsten 2016, og har en kostnadsramme på rundt fem milliarder kroner, og den kommende Follobanen, som blir Norges største landbaserte prosjekt i nyere tid.

Farriseidet – Porsgrunn er dermed en del av en ny og mer ambisiøs hverdag for norsk jernbane.

– Det har ikke vært mange prosjekter i Jernbaneverket med tilsvarende totalkostnader som dette tidligere, forteller Tangerås.

Utfordrende omfang

Hele banen omfatter 10 bruer og syv tunneler. 15 kilometer hovedtunnel utgjør omtrent 70 prosent av hele strekningen. Med tverrslag og rømningstunneler medregnet, er det tre mil med tunnel som bygges. Fire millioner kubikkmeter fjell sprenges ut.

– Den største utfordringen med dette prosjektet er rett og slett omfanget. Det skal ikke bygges spesielle kompliserte elementer, som for eksempel stasjonshallen i Holmestrand på Holm – Nykirke-prosjektet. Her bygger vi tunneler og bruer, noe vi har lang erfaring med, sier Tangerås.

Bevilgningene til prosjektet har vokst fra 100 millioner i oppstartsåret til 500 millioner i 2013.

– Vi holder oss til planlagt fremdrift, og det er det som er viktigst for prosjektet. Til neste år har vi mottatt veldig tydelige signaler om at vi får bevilget det som trengs.

2014 og 2015 blir toppår for Farriseidet – Porsgrunn-banen, med forventede bevilgninger på 1,5 til 2 milliarder kroner hvert år.

Sommeren 2018 skal det første toget gå.

Les denne og flere saker om Farriseidet - Porsgrunn i Byggeindustrien nr. 13.

 Se flere bilder her.