Pihl-prosjekter står fortsatt stille

70 prosjekter står fortsatt brakk fire uker etter konkursen i danske E. Pihl & Søn, og nå viser det seg at entreprenøren tok seg forhåndsbetalt på de fleste prosjektene.

I etterkant av konkursen har det kommet frem at Pihl la seg lavt på mange prosjekter for å sikre arbeidsplassene. Nå viser det seg også at de tok seg forhåndsbetalt på mange prosjekter. Dermed er det færre penger igjen til entreprenørene som kunne overtatt prosjektene.

Dette fører igjen til at interessen for de gamle Pihl-prosjektene er lunken, og at 70 av 90 byggeplasser fortsatt ikke har kommet i gang etter konkursen.

- Når det er forskuddsfakturert får jeg som bobestyrer et problem, og de økonomiske rammene går ikke opp. Det blir vanskelig å finne en entreprenør som vil gjøre ferdig byggeprosjektet for restbeløpet, sier bobestyrer Henrik Steen Jensen til den danske avisen Børsen.

Pihl-boet mener også at de har rundt en milliard danske kroner utestående fra byggherrene, og disse midlene vil komme godt med. Pihl hadde kun 60.000 danske kroner på bok da de måtte til skifteretten. Kreditorgjelden fra konkursen beløper seg til 2,1 milliarder danske kroner.

I Norge har Statens vegvesen latt det gamle Pihl-datterselskap Istak og dets nye eiere overta danskenes norske veiprosjekt. Prosjekt hvor Pihl var kontraktspartner, men Istak utførte selve jobben. Her til lands er det aktivitet på de fleste prosjektene.

- Istak er i gang på alle prosjekter unntatt Ytre Sortvik. Den kontrakten hadde ikke startet opp før Pihl gikk konkurs, men alle formalitetene var i orden. Der er det planlagt oppstart i oktober, sier Stein Johnny Johansen, avdelingsdirektør for prosjektavdelingen i Statens vegvesen Region nord til Byggeindustrien.

Han forteller at det heller ikke har vært snakk om samme faktureringsrutiner som i Danmark, men at de har fakturert for den jobben de til en hver tid har utført.