Enorme oppgaver innen samferdsel

De neste fire årene skal det investeres i overkant av 100 milliarder kroner i riksveinettet i Norge. Samtidig prioriteres det å oppgradere tunneler for å bedre sikkerheten. I tillegg kommer alle andre vei-investeringer i kommuner og fylker. Det kommer også store bevilgninger både på bane, på flyplasser og havner.

Satsingen på riksveier kommer frem i Statens vegvesens handlingsprogram for 2014-2017 som i dag er sendt til uttalelse hos fylkeskommunene.

Statens vegvesen prioriterer å oppgradere 200 tunneler på riksvegnettet, slik at de i løpet av 2019 skal oppfylle EUs tunnelsikkerhetsforskrift. Vi er spesielt tilfreds med at det nå tas et krafttak for å bedre sikkerheten i tunnelene. Det er et Guds under at det ikke har vært de store tragediene. Men de ulykkene vi har hatt har vært har vært tragiske nok.

I Statens vegvesen plan for de neste fire årene går nærmere 80 milliarder til store veiprosjekter. Dette er statlige midler og bompenger. Totalt åpner 29 prosjekter som koster over 500 millioner kroner mellom 2014-2017. 33 prosjekter har anleggsstart i perioden.

De resterende 23 investeringsmilliardene går blant annet til veiplanlegging, bymiljøavtaler, tiltak for gående og syklende og trafikksikkerhetstiltak.

– Dette er en formidabel satsing som vi gleder oss til å ta fatt på, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Det er et enormt forfall innen samferdselssektoren. Dette må politikere fra samtlige partier ta et kollektivt ansvar for. Nå får vi en ny regjering som har lover mye. Vi skal følge med slik at de følger opp.

Ellers er det viktig at vi nå sikrer at vi har en oppegående norsk anleggsnæring som kan være med i konkurransene. Skal vi sikre at det bygges kvalitet, og sikkert, er det viktig at vi har en næring med flinke anleggsfolk. I tillegg må det være like konkurransevilkår for norske og utenlandske selskap.

Vi ønsker vegdirektøren og hans mannskap lykke til med en kjærkommen storsatsing.