Rambøll med på stort signalløft

Rambøll er med i planleggingen av norgeshistories største signalløft, ERTMS. -I løpet av 15 år skal det være ERTMS i hele landet, forteller Astrid Lodgaard i Rambøll.

Jernbaneverket legger i disse dager frem et forslag om nasjonal signalplan, for innføringen av European Rail Traffic Management System, ERTMS i Norge.

Største IT-satsingen noensinne
Det norske jernbanenettet er gammelt. Nå skal det bygges for fremtiden – med samme løsning som i resten av Europa. ERTMS er en standardisert løsning for signalering og trafikkstyring.

- Dette er en standard som er tatt frem i Europa. Den blir nå tatt i bruk i mange land utenfor Europa og er blitt en verdensomspennende standard, forteller Astrid Lodgaard i Rambøll, som er utlånt fra Rambøll til Jernbaneverket.

Deltar i arbeidet
Den nasjonale signalplanen skal endelig behandles av Samferdselsdepartementet. Rambøll har deltatt i arbeidet og skal delta videre i arbeidet med en prosjektplan for den store utrullingen.

- Vi har nå fokus på anskaffelser, sier Lodgaard.

Ramsbølls er innleid på timebasis, som en del av prosjektet.

15 milliarder kroner
Rambøll har tyske SignOn som underleverandør. SignON har deltatt i utrullingen av ERTMS i flere andre europeiske land.

- SignOn skal være med i spesifikasjonsarbeidet. Vi regner med at vi vil være mellom 10 og 12 konsulenter som jobber med dette prosjektet, med mulighet for flere, forteller Lodgaard.

ERTMS-prosjektet har et budsjett på om lag 15 milliarder kroner. Planen er at utrullingen skal starte i 2015 og være fullført innen 2030.

- Går utrullingen for raskt?
- Nei, ERTMS innføres nå i mange andre land i Europa. Danmark har den mest offensive utrullingen, mens jeg opplever at vi er temmelig edruelige her i Norge, sier Kristin O.L Brendeford i Rambøll, som også er utplassert hos Jernbaneverket.

- Teknologien er moden. Den er i operativ drift i mange andre land, spesielt på høyhastighetsstrekninger. Den er enklere å innføre på en ny strekning enn på en eksisterende strekning, sier Lodgaard.

Erfaringsstrekning
ERTMS testes nå ut på en erfaringsstrekning på Østfoldbanens østre linje mellom Rakkestad og Ise. Her vil signalmastene bli fjernet til fordel for trådløs kommunikasjon. Lokomotivføreren får nødvendig informasjon på en berøringsskjerm på dashbordet.

Kristin O.L Brendeford er testansvarlig:

- Vi skal bygge videre på de erfaringene vi gjør i dette prosjektet, som er i full gang. Det vil legge premissene for den videre jobben.

Nye trafikkregler
Brendeford medgir at det er ganske utfordrende å ta i bruk ny teknologi:

- Med ERTMS-teknologi må man kjøre tog på en «ny» måte. Det har blitt laget et helt nytt sett med trafikkregler, som i første omgang er testregler. Det legges mye vekt på sikkerhet og trygghet i dette arbeidet, for det innebærer at lokomotivførerne får helt nye kjøreregler å forholde seg til.

Tester
I tillegg har det blitt kjørt mange tester. Første testkjøring skjer i november med et 69-sett fra NSB. Dette toget har ombordutstyr tilpasset kjøring på ERTMS-strekningen Rakkestad – Sarpsborg. Samtidig testes en Robel arbeidsmaskin på den samme strekningen.

10. august 2015 skal hele strekningen mellom Sarpsborg og Ski settes i ordinær drift med den nye teknologien.