Ny vei og bane mellom Voss og Arna kan koste 52 milliarder

Prosjektgruppa for KVU E16 Voss-Arna har nå lagt frem resultatene av arbeidet så langt.

Det er lagt frem fem ulike alternativer som varierer fra 2,2 til 51,7 milliarder kroner for den dyreste løsningen. Den rimeligste løsningen innebærer en oppgradering av dagens trasé, mens den dyreste løsningen innebærer at store deler av dagens vei går i ny trasé, blant annet med lange tunneler for både vei og bane. Den dyreste løsningen vil gi en reisetid mellom Voss og Arna på 44 minutter for bil, og 32 minutter for bane (Bergen-Voss 39 minutter for bane).

- Dette er rene anleggskostnader, sier prosjektleder Kjell Kvåle til vegvesen.no. Samfunnskostnadene ved oppgradering og periodevis stenging av tunneler der det er så mye trafikk både på vei og bane må også inn i regnestykket.

18. september har prosjektgruppa invitert referansegruppa (deltakere fra kommuner, fylke og interesseorganisasjoner) for KVU Voss-Arna til møte.

- Vi legger opp til en orientering av arbeidsprosessen så langt, samt en presentasjon av konseptene prosjektet foreløpig jobber med, sier Kvåle.

Prosjektet har sett på flere mulige løsninger for utvikling av infrastrukturen i korridoren. Arbeidet er nå kommet så langt at noen trasékonsept skiller seg ut som mer aktuelle for å løse trafikk- og transportbehov på strekninga på en trygg og effektiv måte. Det trengs fremdeles flere runder med justeringer av blant annet kostnader og reisetider, men hovedgrepene for de ulike konsepta kan vises frem på presentasjonen.

Les mer om prosjektet og de ulike løsningene her