Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Trucknor Rogaland

‹ ›

Publisert: 23.09.2013 09:45. Sist endret: 27.11.2013 18:52.

Publisert: 23.09.2013 09:45. Sist endret: 27.11.2013 18:52.

  • Skrubben Havn

  • Berger Hage

  • Scandic Victoria Lillehammer

  • Torvbråten skole

Nettleder

Digitaliseringens år

Les også:

  • Fremtidens kontorer
  • Det strammer seg til
  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Sverre Molvik

«Vi må tenke nytt om miljø»
Les mer

Les også:

  • Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel
    Merete Bellingmo
  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Digitaliseringens år
  • Vgs- og grunnskoleeksamen henger i en tynn tråd
  • Haaland AS satser på Romerike
  • Anbefaler å dele opp Molde-sykehuset i flere entrepriser
  • Modena miljøfyrtårnsertifisert
  • Lokalt selskap skal utvikle 10.000 kvadratmeter næringseiendom i Holmestrand
  • Dia Proff Norge satser på ozonfri ioniseringsmaskin
  • Bompenger i Innlandet kan bli redusert
  • Veidekke skjerper reglene for sjåfører fra utlandet – er unntatt regler for karantene og test
  • Bjørn Myhra & Sønn Entreprenør nytt medlem i Systemhus
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Norconsult signerte rammeavtale med Forsvarsbygg

Flere kontrakter

  • Mer samspill for AF Gruppen på Blindern
  • AF Gruppen innstilt til nok et oppdrag på nytt sykehus i Drammen
  • Betonmast utbedrer veinettet i Göteborg
  • Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon
  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Trucknor Rogaland
 

Sted: Orstad nord, Klepp

Prosjekttype:
Nybygg, verksted/kontor

Entreprisekostnad eks mva:
70 millioner kroner

Bruttoareal: 4.500 kvm

Tiltakshaver: Rasmussen Eiendom

Totalentreprenør: Lothe Bygg

Arkitekt: OG Arkitekter

Rådgivere: RIB: Prefab Design - RIV: Urd Klima - RIE: HS Vagle - RIBr: Norconsult - Utomhusplan: Dimensjon Rådgivning

Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeider: T Stangeland Maskin - Betongarbeider: Lura Forskaling - Betongelementer (hulldekker, søyler, dragere, vegger): Block Berge Bygg og Spenncon - Betongsaging: Leikvoll - Gulvstøp: Oltedal Golvstøp - Stål-
arbeid: Varhaug Bygg & Montasje - Taktekking: Protan Bygg & Tak - Vinduer og dører: Rubicon - System-
innredning: Stavanger Bygg - Maler: Vatland & Sønn - Parkett: Bo Andren - Rørlegger og elektro: HS Vagle - Ventilasjon: Urd Klima - Kran: Datek Løfteteknikk - Branntetting: Thermax - Heis: Thyssen Krupp Elevator - Porter: Crawford - Byggevarer: Neumann Bygg - Maskinutleie: Naboen - Byggvask/rent bygg: RHK

På Orstad nord i Klepp har Lothe Bygg ført opp et nybygg for salg av og service på tunge nyttekjøretøy fra Volvo og Renault.

Tiltakshaver er Rasmussen Eiendom AS. Bygget er tegnet av OG Arkitekter og ført opp som i totalentreprise. Det er på 6.940 kvadratmeter BRA og har en entreprisekostnad på 70 millioner kroner eks mva og verkstedsutstyr. Byggestart var i august 2012 og bygget ble overlevert 12. september i år.

Midtkjerne og sideskip
Prosjektleder Roar Eriksen i Lothe Bygg forteller at bygget har en midtkjerne med salgshall, kontorer, garderober, kantine og lager og to sideskip med servicehaller og verksteder for tunge kjøretøy.

Tomten på næringsområdet Orstad nord i Klepp kommune er på 24 mål og var slakt skrånende. Grunnen består av sand og hadde høyt grunnvannsnivå. Det er lagt radonduk under bygget og i tillegg radonrør under midtkjernen.

Bygget har tilnærmet rektangulær form. Midtkjernen er trukket et par meter lengre frem enn sideskipene. Det ble bygget en åpen vanntett kjeller der 27 meter lange smøregraver ble satt ned. Resten av kjelleren ble så fylt i og støpt igjen. Smøregravene kom på skip fra Tyskland til Risavika og fraktet på bil med politieskorte til byggeplassen.

Stål og betong
Det er bærende konstruksjon av betongelementer i midtkjernen og stål i sideskipene. Midtkjernen har buet tak som bæres av en stålkonstruksjon. Sideskipene har ståltak som er slakt skrånende. Alle takene er isolert og tekket med folie. Midtkjernen har fasader av slipte betongelementer. De kommer fra tre fabrikker i nærområdet og må kalles kortreiste. Sideskipene har vegger av Paroc-elementer.

Det er glassfasader i fronten av midtkjernen og store glassfelt på sideskipenes gavlvegger. Sideskipene har langsgående vindusfelt rett under gesimsen. Hele fronten av bygget skråner fremover, som brua på et skip.

Det er stålglattet betonggulv med vannglass (Lacro) på gulvet i sideskipene. I salgshallen er det epoksy på betonggulvet. Det er parkett på gulv i kontorer og kantine. Kontorene i midtkjernen har fleksible vegger og systemhimlinger. Verkstedene har brukshøyde på 8,5 meter. Bygget har til sammen 31 porter og man kan kjøre gjennom verkstedhallene. En hall er satt av til kjøretøy som frakter bensin eller gass. På grunn av eksplosjonsfare ligger denne hallen mot yttervegg og har vinduer som kan blåses ut ved eksplosjon. Den har armert betong i veggen inn mot resten av bygget og i taket, kalt ADR-løp. Det er bygget en langsgående kulvert langs baksiden av bygget der alle oljeslanger går. Uteområdene er asfaltert og kan romme inntil 70 tunge kjøretøy.

Varmepumpe
Det er 20 cm isolasjon i gulvet i sideskipene og 30 cm i midtkjernen. Paroc-elementene har 18 cm isolasjon, mens betongelementene i midtkjernen har 20 cm. Det er i snitt 30 cm isolasjon i taket over kontorene og 20 cm over lageret.

Oppvarming skjer med radiatorer i kontorene og med konvektorer i verkstedhallene. Energien kommer fra luft - til - vann varmepumpe og elektrisitet. Ventilasjonsanleggene er balanserte og har varmegjenvinning. Det er brukt soldempende glass.

Roar Eriksen forteller at byggearbeidene gikk greit, til tross for en ekstrem vinter i år.

– Det høye grunnvannsnivået gjorde at vi måtte støpe kjelleren vanntett, men det gikk uten problemer. 70 personer var med på byggingen da aktiviteten var på topp. Bygget er ført opp uten fraværsskader. Dette har vært et givende og utfordrende prosjekt og vi tar med oss mye nyttige lærdom, sier Eriksen.

Positiv kommune
Sivilarkitekt Ulf Røstøen i OG Arkitekter forteller at det arkitektoniske hovedgrepet var å lage et meget rasjonelt bygg med fellesfunksjoner som administrasjon og lager i midten og verksteder på sidene.

– Vi valgte å markere den midte delen tydelig ved å gjøre den litt høyere. Bygget er litt uvant for et bilverksted og noe folk legger merke til. Vi hadde få utfordringer i dette prosjektet. Klepp kommune var meget positiv og velvillig innstilt, sier Røstøen.

Tekst og foto: Ole Harald Dale

Nøkkelord:

Prosjekter, Bildekarusell
 

Anbefaler å dele opp Molde-sykehuset i flere entrepriser

 

Veidekke skjerper reglene for sjåfører fra utlandet
– er unntatt regler for karantene og test

 

Senterparti-lederen og NRK-profilen pusset opp NAV-møbler:
- Millioner å spare på gjenbruk
i det offentlige

 

Rekordår
for Byggmax

 

Haaland AS satser på Romerike

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip

Annonsørinnhold
 

Hvordan få mest mulig veg for pengene?


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen