Måtte heve brannsikkerheten i nyåpnet tunnel

Brannsjefene i Karmøy og Tysvær var så misfornøyde med brannsikkerheten i Karmøytunnelen i den nyåpnede i T-forbindelsen, at de ville forby tunge kjøretøy med brannbelastning på over 50 MW å benytte den. Nå er tiltak satt i verk og tunnelen åpnet for alle.

– Både jeg og min kollega i Tysvær mente blant annet at vi burde ha flere brannhydranter. Vi ønsket også at de planlagte pulverapparatene i havarinisjene skulle skiftes ut med brannslanger, sier brannsjef Tor Inge Henriksen i Karmøy brann- og redningsvesen til Byggeindustrien.

Brannsjefene i de to kommunene var en periode så uenige med Statens vegvesen at de i et brev til veimyndighetene varslet et forbud for tunge kjøretøy i tunnelen.

I media er det blitt fremstilt som at det kun gjelder kjøretøy som frakter gass, men Tor Inge Henriksen understreker at det gjaldt alle tunge kjøretøy med antatt brannbelastning over 50 MW.

– Erfaringer fra Oslotunnelen er at bremsene på tunge kjøretøy kan gå varme, noe som er brannfarlig. Og da er tilgang på vann viktig. Tunnelen har heller ikke redningsnisjer eller rømningsmuligheter, sier Henriksen.

Større trafikk enn antatt
Brannsjefene i Karmøy og Tysvær har også vært kritiske til Statens vegvesens årsdøgnstrafikk-beregninger for Karmøytunnelen. Vegvesenet la til grunn en årsdøgnstrafikk (ÅDT) på 3.100 biler nå, stigende til 5.000 i løpet av 20 år.

– Det mener vi er for lavt, spesielt fordi T-forbindelsen vil avlaste Karmsundbrua som har en ÅDT på 23.000 biler. De første målingene viste 6.000 biler i døgnet. Vi er blitt enige med Vegvesenet om å måle trafikkmengden i to år. Når telleperioden er over har vi virkelige tall. Da skal vi sette oss ned sammen med Statens vegvesen og gjøre ny vurdering av det endelige sikkerhetsnivået i tunnelen, sier Henriksen.

Ifølge prosjektleder Rune B. Sandven i Statens vegvesen er tallet på 3.100 kjøretøy brukt i finansieringsgrunnlaget for prosjektet, basert på tenkt åpningsår 2010.

– Det er da trafikk gjennom bomstasjonen som er vurdert. Prognosen er 5.000 kjøretøy etter 20 år. Etter cirka en uke kan vi anta følgende nivå; i armen der bomstasjonen står er trafikken cirka 4.000 kjøretøy. På de to andre armene er trafikken litt over og litt under 5.000 kjøretøy i døgnet. Hva de første målingene viste er temmelig uinteressant i og med at vi erfarer mye nysgjerrighetskjøring. Tunnelklasse C, som Karmøytunnelen er bygget etter, har et spenn i trafikk fra 4.000 til 8.000 kjøretøy i døgnet, forklarer Sandven.

Fornøyde med løsningene
Nå har Statens vegvesen satt i verk flere tiltak som skal heve brannsikkerheten i den nye tunnelen. Vegvesenet har blant annet foreslått at det plasseres mobile skumslokkesystemer nederst i hver av de lengste tunnelarmene.

Ifølge Tor Inge Henriksen hjelper det på brannvesenets tilgang på vann, og det har vært en avgjørende faktor for at tunge kjøretøy får bruke den nye tunnelen.

– Det er kun brannvesenet som vil ha tilgang til skumslokkesystemene, presiserer brannsjefen.

110-sentralen i Haugesund skal dessuten få overført videobilder hvis det skjer uhell i tunnelen, straks dette er avklart juridisk og teknisk. Tunnelen får også bedre skilting, blant annet om stigningsgrad.

– Vi er godt fornøyde med løsningene som er kommet på plass etter et godt samarbeid med Statens vegvesen, sier Henriksen.

Mer sikret enn kravene
Rune B. Sandven i Vegvesenet presiserer at tunnelen nå er sikret utover de kravene som er satt.

– Karmøytunnelen har nå et slukkesystem utover det kravet som vi forholder oss til, HB 021 Vegtunneler. Blant annet fikk vi brannhydrantene på plass etter at Karmøy og Tysvær kommuner inngikk en avtale med Statens vegvesen om å legge vannledning gjennom tunnelen, sier Sandven.

Men selv om slukkesystemet nå er mer omfattende enn hva som er påkrevd, mener brannsjefene det er verdt å poengtere at myndighetene omdefinert T-forbindelsen fra riksvei til fylkesvei i tiden mellom prosjektering og driving.

Det har også har redusert kravene til brannsikring.

– Men brannsikkerheten i tunnelen er ikke endret på grunn av navneendring. Prosjekteringsgrunnlaget var det samme i 2006 som i 2010, da Rogaland fylkeskommune overtok og byggingen startet i 2009, og da var tunnelen var riksvei, presiserer Tor Inge Henriksen.


Fakta: Sikringstiltakene

* Sikringstiltakene mot brann i Karmøytunnelen går ut på at brennbart PE-skum er dekket med sprøytebetong.

* Det er havarinisjer for hver 375. meter og nødstasjon med to pulverapparat og nødtelefon for hver 125. meter.

* Viftene kan styres i retning og styrke. 60 meter øst for rundkjøringen er det en ventilasjonssjakt til bakkenivå.

* Det er mellom 600 og 1.100 meter mellom brannhydranter.

* Tunnelen har videoovervåkning.

Fakta: Utrykning

* Det er brannvesenet i Karmøy og Tysvær som har ansvaret for brannsikkerheten i Karmøytunnelen.

* Fra Karmøy vil brannvesenet bruke ti minutter på dagtid og 15 minutter kveld og natt.

* Fra brannstasjonen på Tysværvåg i Tysvær vil utrykningstiden være som fra Karmøy.

* Haugesund brannvesen vil ha en utrykningstid på 14 minutter, mens ambulanser fra Haugesund vil bruke 15 minutter.